کد خبر: ۹۵۳۶۲
۹۹۸ بازدید
۳ دیدگاه (۰ تایید شده)

در باب محور پیاده مدار محدوده ی بازار

۱۳۹۹/۲/۲۰
۰۱:۱۸

در باب محور پیاده مدار محدوده ی بازار 

با توجه به مطرح شدن طرح پیاده مدارسازی خیابان امام خمینی حدفاصل  تقاطع خیابان بانک ملی و محدوده ی بازار تا چهار راه پایین، انتقادها و پیشنهاد های متعدد از سوی مردم محترم، مطالبی را جهت تسهیل فهم موضوع به سمع و نظر همشهریان عزیز می رسانم. ابتدا توضیح مختصری در باب پیاده مداری داشته و در انتها کیفیت اجرای این طرح در محدوده ی مذکور را نقد خواهیم کرد.با توجه به گسترش روز افزون شهرها و مشکلات عدیده ی ناشی از ضربآهنگ ماشینیسم در آن ، مسیرهای پیاده مدار می تواند کمک شایانی در جهت کاهش آلودگی های محیطی و تزریق آرامش به محیط های شهری باشد. محورهای پیاده مدار می تواند شور و نشاط اجتماعی و سر زندگی شهری را تقویت نموده و مردم را به حضور داوطلبانه در سطح عمومی شهر تشویق کند. مراکز پیاده مدار جنب و جوش را به فضاهای شهری کشانده و ضامن پایداری مراکز شهری شده و در نهایت سبب افزایش کیفیت فضای شهری می شوند. به طور خلاصه موارد زیر را می توان از مزایای  ایجاد این پیاده مدار ها برشمرد:      *- احیای مراکز شهری      *- افزایش تعاملات شهری و اجتماعی      *- افزایش سرزندگی شهری      *- حمایت از تردد های سازگار مثل دوچرخه     *- افزایش حس تعلق به مکان     *- پایداری زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا     *- حفظ بافت های قدیمی و تاریخی و احیای آنها      *- بهبود گذران اوقات فراغت     *- تقویت آموزش محیطی و سنت های فرهنگی     *-محلی برای خرید، گردش، پرسه زنی و....

به طور خاص اگر بخواهیم در مورد این طرح صحبت کنیم، اینکه آیا مسیرها و زون های بهتر از این هم میتوانست انتخاب شود، یا اینکه میزان اثربخشی طرح چقدر است مجال جداگانه ای میطلبد. اما با قبول کلیت این طرح می توان مسائل مهمی را در جهت تقویت طرح مذکور بیان نمود.با توجه به قرار گیری طرح در بافت تقریبا سنتی و تاریخی شهر و امکان استفاده از پتانسیل های اقتصادی( بازار بزرگ میانه)، مذهبی( امام زاده اسماعیل)، اجتماعی(شلوغی مراودات مردمی) و اداری(شعب بانک ها و دفترخانه ها و... ) باید هوشمندانه از آنها بهره جست. بهره گیری از اصول طراحی معماری و شهرسازی همچون ریتم، تعریف شدگی، پهنه بندی و آرتیکوله کردن مسیر، مسائل اقلیمی، تنوع جداره های مسیر، ابتدا و انتهای مناسب، مصالح مناسب کف سازی با دیتیل های متعدد، توجه به مباحث مکث، حرکت، پرسپکتیو های متعدد،سکانس بندی فضایی، درختان و نحوه بهره مندی از آنها، مبلمان ثابت و متحرک، شیب و مسائل بهداشتی و تاسیساتی، دسترسی های فرعی، ساماندهی جداره ها و تبلیغات، خرده فروش ها و اختلاط کاربری، تحلیل رفتاری کاربران، نورپردازی و گشت شبانه، هارمونی کل مسیر با یک سناریوی مشخص، توجه به درگیری حواس پنجگانه، کاراکتر و شخصیت منحصربه بفرد نسبت به پروژه های مشابه، بحث کیفیت ساخت و نگهداری طرح، راحتی فیزیکی، ارتباط مشاغل و مغازه ها با مسیر حرکت، پرداخت دسترسی های کلیدی و تعریف آنها، غنای حسی مکان و زمان، تابلو ها و علائم، مسیریابی، جهت یابی و میدان دید عابرین پیاده، توجه به مقیاس انسانی، ایجاد فضاهای متباین، استفاده از خلاقیت های طراحی در بهره گیری از آب و فضای سبز و ... عواملی هستند که توجه به آنها می تواند نقش مهمی را در تثبیت و موفقیت این طرح داشته باشد.نکته ی دیگری که در اجرای این طرح باید حتما به آن توجه داشت، بار ترافیکی حاصل از آن در محدوده ی اجرا خواهد بود. و مساله ی مهم دیگر لزوم ایجاد پارکینگ قابل توجه برای کاربران و   استفاده کنندگان از فضای مذکور است. به هرحال باید زیر ساخت های لازم فراهم شده و همه ی جوانب سنجیده شود. امیدواریم در آینده ی نزدیک شاهد تغییرات بهینه و کارشناسی شده در سطح شهر میانه باشیم.

والسلام علی من التبع الهدی.

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

اخبار روز