شهرستان میانه بعنوان بزرگترین شهرستان استان ، با دارا بودن 1841 کیلومتر راه و 15 درصد محورهای مواصلاتی استان رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است .
در طول تاریخ میانه در مسیر معروفترین جاده ها قرار گرفته از جاده ابریشم ، راه اکباتان جاده قدیم شوسه تهران - تبریزو راه سیراف گرفته تا جاده ترانزیت و راه آهن .
جاده ترانزیت که جایگزین جاده تجاری ابریشم شد بیش از 50 سال پیش با سختی و مشقات فراوان ساخته و 100 کیلومتر از این مسیر در محدوده میانه قرار گرفت .
از مهم ترین محورهای منطقه میتوان به میانه – بستان آباد – تبریز ، میانه – سرچم – اردبیل ، میانه – زنجان ، میانه - میاندواب و اتوبان پیامبر اعظم اشاره کرد ،البته راه های فرعی دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها میانه – هشترود – مراغه ، میانه – سراب و میانه – نیر – اردبیل می باشد .
همچنین راه آهن میانه نیز دارای اهمیت استراتژیک در منطقه شمالغرب است ،در حالی که حدود 70 درصد کشور راه آهن ندارد ،ایستگاه میانه تقریبا 75 سال پیش افتتاح شده و با افتتاح راه آهن میانه – اردبیل و میانه – تبریز، طول شبکه ریلی متصل به چهارراه میانه به بیش از 1000 کیلومتر می رسد.
وسعت زیاد باعث شده که میانه بین استانهای زنجان ،اردبیل و آذربایجان شرقی قرار گیرد و بعنوان شاهراه ارتباطی از حساسیت ویژه ای برخوردار باشد و همه اینها در کنار همشهرستان میانه را از دیرباز به لحاظ راه و حمل و نقل یک منطقه سوق الجیشی مطرح کرده است .
برای دیدن نقشه راه های میانه در اندازه بزرگتر کلیک کنید
با ذکر این تاریخچه مختصر به سراغ مبحث بعدی میرویم که تلفات جاده ای ست ، در این چند سالی که در خبرمیانه فعال هستم ، به یاد ندارم که سالی به اندازه سال 93 به این تعداد تلفات جاده ای داشته باشیم ، تصادف هایی که در چهار سمت میانه رخ داده و گاهی چنان دلخراش بوده که شهر را در بهت و حیرت فرو برده است .
در بین متوفیان و مجروحان از اقشار مختلف بوده اند از مدیرکل گرفته تا همین مورد آخر یعنی فرهنگیان خانم .
با توجه به تعدد راه های اصلی در میانه ، اخبار سوانح رانندگی نیز زیاد است که از عمده دلایل آن دو بانده بودن و پر پیچ و خم بودن جاده ها به دلیل قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و خطای خود رانندگان می باشد .
افتتاح شتابزده جاده هایی مثل سرچم – اردبیل ، میانه – میاندواب برای پر کردن رزومه باعث شده که این محورها از امکانات بدیهی مثل پلیس راه ، علائم راهنمایی و رانندگی و امدادونجات محروم باشد .
جاده ترانزیت که در گذشته برای وسایل نقلیه محدود ساخته شده بود با افزایش خودروها دیگر جوابگو نبوده و تصادف ها عموما بین سواری ها و خودروهای سنگین صورت گرفته است .
********************
ابتدا آمار تصادفات میانه در سال 93 را خدمت شما ارئه و در پایان چند راهکار عرضه خواهد شد : (این آمار سوانح رانندگی ست که در صدای میانه ثبت شده است و مطمئنا مواردی بوده که در خبرها نیامده است .)
پیچهای خطرناک جاده میانه-تبریزباز هم قربانی گرفت
فروردین ماه ؛ تصادف پراید و تریلی در 15 کیلومتری جاده میانه –تبریز : هر دو سرنشین پراید کشته شد .
فروردین ماه ؛ مرد 60 ساله میانه با قطار مسافربری تهران – تبریز برخورد کرد و جان خود را از دست داد .
تصادف مرگبار در اتوبان پیامبر اعظم (ع)و انتقال مصدومان به میانه
فروردین ماه ؛تصادف پرشیا با تریلی در اتوبان پیامبر اعظم (ع)، 180کیلومتر مانده به تبریز : یک کشته ، 5 زخمی
تصادف مرگبار پرشیا و موتور سیکلت در ورودی ترکمانچای
اردیبهشت ماه ؛ برخورد پرشیا با موتورسیکلت در ورودی ترکمنچای : 1 کشته ، یک زخمی
تصادف پراید با کمپرسی در 10 کیلومتری جاده میانه -تبریز
اردیبهشت ماه ؛ تصادف منجر به جرح پراید با کمپرسی باری در 10 کیلومتری جاده میانه - تبریز : یک زخمی
اردیبهشت ماه ؛ تصادف پراید با خاور ، تصادف پژو با تریلی ،واژگونی سمند : مجموعا 11 زخمی
تصادف پژو و تریلی در جاده میانه - قره چمن
خردادماه ؛ برخورد یک دستگاه پژو و تریلی در محور میانه-تبریز : دو کشته ، 4 زخمی
برخورد دو کامیون با یکدیگر در میانه
تیرماه ؛ برخورد دو کامیون در دادلو (کیلومتر 170 زنجان – تبریز) : دو زخمی
راکب موتورسیکلت در سانحه رانندگی در شهرستان میانه جان باخت
تیرماه ؛ برخورد شاخ به شاخ دو موتورسيكلت در داخل شهر ميانه : یک کشته ، یک زخمی
تصادف در محور میانه - میاندوآب
مردادماه ؛ برخورد یکدستگاه پژو 405 با یکدستگاه موتورسیکلت : دو کشته و سه زخمی
حادثه رانندگی در محور اردبیل - سرچم
مردادماه ؛ برخورد سمند با کامیون در سه راه قره بلاغ : یک کشته ، سه زخمی
تصادف مرگبار اسکانیا با کامیون بنز
مردادماه؛ برخورد کامیون کشنده اسکانیا با کمپرسی بنز در کیلومتر 60 محور زنجان - میانه : 2 کشته ، دو زخمی
سانحه رانندگی در جاده ترانزیت میانه
شهریور ماه ؛ برخورد پژو 206 با یک عابر پیاده در جاده ترانزیت : عابر پیاده کشته شد
شش کشته در سانحه رانندگی آقکند - خلخال
شهریور ماه ؛ تصادف پراید و اتوبوس مسافربری در کیلومتر 41 آزاد راه سرچم – اردبیل : کشته شدن 6 تن از هموطنان
برخورد 4 تریلی و کامیون در محور میانه- تبریز
شهریورماه ؛ برخورد 4 دستگاه تریلی و کامیون در کیلومتر 32 محور میانه-تبریز ( تونل شماره 1) : بدون تلفات
مهرماه ؛ تصادف پراید و کامیونت ایسوزو در کیلومتر 10 محور میانه _قره چمن : راننده پراید در دم جان باخت
باز هم تصادف ، باز هم مرگ ، باز هم میانه – تبریز
مهر ماه ؛ تصادف اسکانیا با پژو در در 20 کیلومتری جاده میانه – تبریز : 2 کشته و 2 زخمی .
برخورد کامیون و موتورسیکلت میانه - زنجان
مهرماه ؛ برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با یک دستگاه کامیون : یک کشته ،یک زخمی
واژگونی پژو 206 در جاده سرچم - اردبیل
آبان ماه ؛ واژگونی پژو 206 در کیلومتر 40 جاده سرچم - اردبیل : زخمی شدن چهار نفر
سقوط یکدستگاه خودرو در محور میانه، زنجان به رودخانه
آذرماه ؛ سقوط خودروی سواری 206 SD در 20 کیلومتری محور میانه، زنجان : زخمی شدن راننده
واژگونی خودرو مدیر کل بهزیستی در مسیر میانه - قره چمن
آذرماه ؛ واژگونی خودرو حامل مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی در مسیر میانه - قره چمن : یک زخمی
تصادف کامیون و پژو در محور سرچم-اردبیل
دی ماه ؛ برخورد یکدستگاه پژو 405 و کامیون ولوو در کیلومتر 25 محور سرچم-اردبیل : جان باختن دو سرنشین پژو
برخورد پژو با وانت مزدا در محور زنجان به میانه
بهمن ماه ؛ برخورد یک دستگاه پژو با وانت مزدا در محور میانه – زنجان :کشته شدن مادر و فرزند 10 ساله
برخورد کامیون با سواری در جاده قدیم بستانآباد- میانه
اسفندماه ؛ برخورد کامیون با سواری در جاده قدیم بستانآباد- میانه : دو زخمی
تصادف نیسان و پژو در محور میانه – میاندواب
اسفند ماه : تصادف یک دستگاه خودروی پژو با یک دستگاه نیسان : کشته شدن 6 نفر (4 معلم و دو راننده ) و یک زخمی
**********************
مطمئنا به غیر از این 25 فقره تصادف ، موارد دیگری هم بوده که در محورهای اطراف میانه اتفاق افتاده باشد که یا در خبرگزاری ها یا صدای میانه نیامده است در مجموع همین سوانح 34 کشته و 45 زخمی داشته ایم که این آمار بسیار متفاوت تر از آمارهای مسئولین است .
فرجی فرمانده پلیس راه استان در دیدار با حیدری آزاد از کاهش تصادفات در 9 ماه اول سال گفت و کشته های این مدت را 12 نفر اعلام کرد .(لینک خبر) در حالی که آبراهی معاون عملیات راهور استان تعداد فوتی های تصادف در همین مدت را 8 نفر اعلام کرد که افزایش 60 درصدی را نشان می داد (لینک خبر)، اگر همین دو آمار را مقایسه کنیم می بینیم که فقط با اعداد برای گزارش دهی بازی شده است و متاسفانه این همان کاری ست که مسئولین استانی و شهرستانی انجام می دهند و به راحتی قابل تشخیص هست .
برای جلوگیری و کاهش آمار فوت و جرح ، راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدتی وجود دارد که عبارتند از :
- عدم تردد کامیون و ماشین آلات سنگین ]حداقل در ایام پرتردد مثل نوروز و تابستان و ساعات بخصوص مثل روزها[ (کوتاه مدت)
- افزایش تعداد نیروهای پلیس راه در مسیرهای خطرناک (کوتاه مدت)
- ایجاد پلیس راه و امداد جاده ای در مسیرهایی مثل میانه – میاندواب (بلندمدت)
- تعریض جاده های درجه یک مثل میانه – قره چمن و میانه – سرچم (بلندمدت)
- کاهش وابستگی ادارات به مرکز استان (مخصوصا که الان ادارات می توانند ارتقا پیدا کرده و معاونت اداره کل شوند) (کوتاه مدت)
- تجهیز مراکز بهداشتی به mri و سی تی اسکن و آوردن پزشکانی متخصص (میان مدت)
- عدم اعزام نیروها به شهرهای همجوار (کوتاه مدت)
- احتیاط رانندگان و رانندگی با سرعت مناسب بعنوان مهمترین فاکتور در کاهش آمار تصادفات
- آغاز به کار راه آهن میانه – تبریز و میانه – اردبیل (میان مدت)
این راهکارها همت همه جانبه می خواهد بخشی به خود ما و بخشی دیگر به همکاری و اتحاد مسئولین برمی گردد، آنها می توانند با وحدت رویه هر کاری را به سرانجام برسانند ، به شرطی که قصدشان خدمت به مردم و خانواده های عزادار باشد مثل حضور وزیر راه و معاونین وزیر راه به دعوت مسئولین طی سال 93 در میانه ، اردبیل و تبریز که در راستای به پایان رساندن طرح های ناقص بود.
فرصتی که از نظر راه های جاده ای و ریلی نصیب میانه شده را می توان با تدابیری ، راه هایی ایمن و توریستی کرد که برای هر مسافر به جای دلشوره ، دلربایی کند .
امیدواریم که سال 94 سالی با کمترین آمار تصادف باشد و هیچ خانواده ای داغ عزیزانش را نبیند .
************
لینک جدید از یک تصادف :
نثار روح پاک "علی رحیملو اقدم" مسافر بی بازگشت