کد خبر: ۶۰۶۵۲
۲۰۳۸۲ بازدید
۱۹ دیدگاه (۱۳ تایید شده)

تصویر واقعی مولانا؛

انتقاد نوادگان مولانا از تصویر کشیده شده در ایران+تصاویر

۱۳۹۵/۴/۲
۱۴:۴۸

نوادگان مولانا و برخی از مولوی شناسان در ترکیه با انتقاد از تصویر کشیده شده از مولانا در ایران می گویند در این تصویر مولوی چاق است و چشمانی درشت دارد در حالی که او به دلیل ریاضت های جسمانی لاغرتر بوده و چشمانی کشیده داشته است.

با تهیه مجسمه مومی جدید از مولانا جلال الدین بلخی (رومی) شاعر، فیلسوف و عارف بزرگ ایرانی ، تصویر سابق او که نیم قرن پیش در جریان یک مسابقه نقاشی به عنوان تصویر اول انتخاب و سپس در تمامی جهان از آن به عنوان تصویر رسمی مولانا استفاده شده است، یک رقیب جدید پیدا کرده است.

به گزارش صدای میانه به نقل از عصر ایران بیست و یکمین موزه مادام توسو قرار است در دسامیر سال جاری میلادی در شهر استانبول ترکیه بازگشایی شود که در جریان آن، مجسمه مومی مولانا نیز که با مشاوره خانواده و نوادگان مولانا و مولوی شناسان ترک تهیه شده است، به نمایش درخواهد آمد.بنا بر ادعای منابع ترکیه ای مجسمه مومی مولانا در مقایسه با تصویر کشیده شده از او در ایران ، قرابت بیشتری به این شخصیت بزرگ جهانی دارد.روزنامه " خبر ترک " استانبول با اشاره به این موضوع نوشت در این موزه از 60 مجسمه شخصیت های مشهور پرده برداری خواهد شد که یکی از این مجسمه های مومی متعلق به مولانا جلال الدین رومی شاعر، متفکر  و عارف بزرگ قرن سیزدهم میلادی است.برخی از منتقدان می گویند هیچ پرتره و تصویر قابل استنادی برای ساخت مجسمه مومی مولانا وجود ندارد و از این جهت ساخت مجسمه مومی از این شخصیت بزرگ جهانی را قریب به واقع نمی دانند.

فاروق همدم چلبی به عنوان مدل موزه مادام توسو برای تهیه مجسمه مومی جدش 

نسخه جدید ترکیه ای ها برای شمایل مولانا (+عکس)

اما موزه مادام توسو برای ساخت مسجمه مومی مولانا از "فاروق همدم چلبی" نوه بیست و دوم مولانا به عنوان مدل کمک گرفته است. علاوه بر این سازندگان و طراحان موزه مادام توسو می گویند در ساخت مجسمه مومی مولانا از آخرین تکنیک های علمی تصویر پردازی و نیز تصویر مورد تایید خانواده مولانا در ترکیه الهام گرفته اند.گفتنی است تصویر کنونی از مولانا در سال های دهه 1960 میلادی و با فراخوان مسابقه  در ایران کشیده شده است. 

این تصویر بعدها به ترکیه نیز رفت و به عنوان تصویر رسمی جا افتاده از مولانا مورد استفاده قرار گرفت، اما خانواده مولانا و برخی از مولوی شناسان ترک با انتقاد از این تصویر می گویند در تصویری که در ایران تهیه شده مولوی نشسته وچاق است و چشمان او درشت است در حالی که بنا به ادعای آنها مولوی به دلیل ریاضت های جسمانی لاغرتر بوده و چشمانی کشیده شبیه به اقوام ترک آسیای مرکزی داشته است.

تصویر کشیده شده از مولانا در سال های دهه 1960 در ایران 

نسخه جدید ترکیه ای ها برای شمایل مولانا (+عکس)

فاروق همدم چلبی در گفت و گو با "خبر ترک" در دفاع از حضورش به عنوان مدل برای ساخت مجسمه مومی جدش می گوید: " ما به عنوان بازماندگان خانواده مولانا در ابتدا در این امر تردید داشتیم چون به طور جدی معتقدیم استفاده های پوپولیستی از شخصیت مولانا نباید صورت پذیرد.

پس از ارایه پیشنهاد از سوی موزه مادام توسو مبنی بر استفاده از یکی از اعضای مرد خانواده مولانا به عنوان مدل، این موضوع را با تمامی خانواده مطرح کردیم و به شور گذاشتیم و در نهایت پذیرفتیم. در ساخت مرحله به مرحله مجسمه سازندگان در جزئی ترین امور نیز از خانواده نظر می خواستند.

مدل بودن برای ساخت مجسمه مومی مولانا برای من یک افتخار بزرگ است."به گفته این نوه مولانا تصویری از مولانا در اختیار پدرش بوده و پدر او همواره به شباهت عجیب و زیاد او به تصویر مولوی اشاره می کرده است و به همین خاطر خانواده مولانا  "فاروق همدم چلبی" را به عنوان مدل به موزه مادام توسو معرفی کرده اند.

چلبی ادعای خانواده مولانا درباره تصویر نقاشی موجود کنونی از مولانا که 50 سال پیش و در جریان فراخوان یک مسابقه در ایران طراحی شده است، را نیز مطرح کرد و گفت یکی از اهداف خانواده مولانا در همکاری با موزه مادام توسو برای ساخت مجسمه جدید از مولانا ، ارایه تصویری به واقع نزدیک تر از مولانا است چون تصویری که از مولانا در ایران کشیده شده، چندان به واقعیت نزدیک نیست. 

تصویر مورد تایید نوادگان مولانا در ترکیه

نسخه جدید ترکیه ای ها برای شمایل مولانا (+عکس)

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۰۴/۴/۶ ۰۷:۵۵

کلا مولانا سه بیت شعر تورکی دارد و بیش از ۶۰۰ بیت شهر فارسی ...هویت دزدی نکنین هویت را باید با اصالت بدست آورد..مولانا در بلخ افعانستان که فارسی زبان هستن زاده شد که اون زمان هم بلخ جزوی از ایران بود

۰۳/۱۰/۱۲ ۱۸:۱۶

اینقدر تکرار می کنید قومیت و ملیت مهم نیست ولی آخر سر تأکید می کنید به تمدن بزرگ ایران که ادعا می کنید شاید بزرگترین تمدن جهان!! باشد.

۰۳/۱۰/۱۲ ۰۴:۰۵

مهم میست مولانا از چه ملت و قومی بوده،اصل رساله اوست که برای بشریت باقی مانده است‌ و اینک دراکثر نقاط دنیا از این مفاهیم نهایت استفاده را چه در جوامع و چه در زندگی شخصی خود مفید میدانند و بهرمند میشوند،اگر دوستان هم به ایرانی بودن مولانا اصرار دارند چون از لحاظ تاریخی چه در دوره خوارزمشاهیان و در دوره سلجوقیان مناطق آناتولی توسط آلپ ارسلان ایرانی به سرزمینهای ایران تبدیل میشود،دوستان ایران یه مرز جغرافیایی نیست،ایران یک تمدن بزرگ و شاید بزرگترین تمدن بشری باشد،و شامل فلات ایران و بخش عظمی از آسیای میانه و ترکیه امروزی و بخشهایی از اروپا نیز تحت تاثیر تمدن ایرانی بودند،حقیقت را باید پذیرفت

۰۳/۱۰/۱۲ ۰۳:۵۹

در بند عشق

۰۳/۹/۲۹ ۱۷:۴۸

گاهی اهل قلم ترک چنان براهینی برای ترک بودن مولانا می‌آورند که چاره‌ای جز خنده باقی نمی‌ماند، یکی‌اش این آقای "اوگوز دوزگون" که در سایت آنتولوژی می‌نویسد:" اگر مولانا ایرانی است پس لابد قونیه هم یکی از شهرهای ایران است!" آقای عزیز احترام به زبان و ادبیات فارسی را لااقل از سلاطین عثمانی خودتان یاد بگیر! لااقل سری به شعر مشروطه خودتان بزن برادر، رباعی‌های "محمد آگاه" را خوانده‌ای؟عشق به زبان و ادبیات فارسی را در آن دیده‌ای؟ "نی زن توفیق" چطور؟ او که فارسی را بی آموزگاری آموخت؛ سراینده "عذاب مقدس" و " ساز نهاوند"... احترام به ایران و ادبیات ایران بزرگی می‌آورد برادر خوارت نمی‌کند. این فرهنگ و ادبیات و هنر آنقدر بزرگ است که برای جنگیدن با آن هم ناچاری از پناه بردن به آن.

۰۳/۹/۲۲ ۰۶:۰۲

باسلام،البته اینکه ایشان بتائیدگفته پدرش که شبیه هستی نظرپوپولیستی نیست،من میگم انف تونگوانف،توبگوانف،درصورتیکه درترکیه بیشتربدنبال دکان وجذب‌توریسم وگردشگری وبانمایشی مدل بازیگران تئاتردر
نقش سماع کردن،وزورشون ازاینه که مث اردوغان نمیتونن بیشترخیانت بکنند،ومرشد
اینفرقه درصفحاتش سخنانی مطرح می‌کنه که براستی آدم دراین تفکرکه ایااین اقاحتی چندکتاب عرفانی نیزنخوانده که چنین موارد روعنوان میکند،ودرموردنوادگان ایشانهم، امیدبرانستکه چون فرقه اسماعیلیه،نذوراترا خرج جوجه های اروپائی وعیش ونوش‌نگردد،وانشاءالله نشانه هائی ازان عزیزبزرگواردانهابیادگارمانده باشد،هرچندکه ان حسادت گروهی پان ترک کاردستی نوادگانش میدهد،دیگه بستگی بانتخابشان داردباخداباشندویاتسلیم زورگویان خلق خدابشوند،تعزمن تشاءوتذل من تشاء...!!!؟؟

۰۳/۵/۷ ۲۲:۵۰

زبان مولانا در اشعارش هویداست. افتاب امد دلیل افتاب

۰۲/۹/۳۰ ۲۰:۰۶

چرا مولانا اتفاقا رغبت داشته به سرودن شعر ترکی و تعدادی هم شعر ترکی دارد . هم چنین در شعرش خودش تاکید به تورک بودن خود می کند و حتی در جایی هم در دیوان شمس خطاب به شمس گفته که تو تُرک هستی و من هم تُرک هستم .... شکی نیست در تورک بودن مولانا و شمس ....

۰۲/۱/۲۷ ۱۹:۱۰

تاجیک های افغانستان و تاجیک های بخش های دیگر آسیا تفریبا چهره نزدیک به هم دارند. مثلا سعدی هم خود را تاجیک میگفت. شاید که به پادشه بگویند ، ترک تو بریخت خون تاجیک. هزاره ها چشمان کشیده دارند مگر تاجیک ها که آمیخته با ازبک و هزاره نشده باشند، چهره تاجیکانه دارند. علی شیر نوایی که خود ترک / یا هزاره بود( هزاره ها ترک های فارسی زبان شده اند.) چنین میگویند.
نگار ترک تاجیکم کند صد خانه ویرانه
بدان مژگان تاجیکانه و چشمان ترکانه
چشمان درشت مولانا شاید درست باشید مگر باید کمی لاغر می کشیدند.

۰۱/۵/۱۸ ۱۹:۳۲

دوست گرامی، بخش اعظم فارسی زبانان افغانستان را مردم هزاره و تاجیک تشکیل میدهند که چشمانی کشیده و چهره ای نزدیک به نژاد زرد دارند. در افغانستان این پشتونها هستند که چهره ای نزدیک به مردم ایران دارند که آنها هم فارسی زبان نیستند. بهتر است تعصبات ملی را رها کنیم، هرچه باشد درک پیام مولانا بسیار مهمتر از تعلق ناسیونالیستی او میباشد.

۰۰/۹/۱۱ ۲۱:۴۹

در حال حاضر مشکل اصلی خود ژن افرادی است که خود را منتسب به مولانا میدانند. تا جایی که نواده محترم ایشان اعتقاد دارد که مولانا از طایفه ای از ترکان آسیانه میانه است قلمداد میکند.من به بلخ رفته ام شاید در صدها نفر اهل بلخ شما یک چشم آبی مو بور پیدا نکنید. در حالیکه خود مولانا هرگز در جایی از این موضوع صحبت نمیکند این پدیده پان ترکیست حتی دست از سر مفاخر بشری هم بر نمیدارد.چون ایرانی بودن برای ترکهای که فعلا در مصدر دولت اردغان تکیه زده اند خیلی دشوار است. مولانا حتی به سرودن یک بیت شعر ترکی رغبت نداشت. این چه جوری ترکی بوده که ترکی بلد نبوده.انگار فردوسی از گفتن یک بیت شعر به فارسی سلیس عاجز باشد. در این وسط تنها راه برای این چنین افرادی که خود را منتسب به این و آن میدانند باید برای یکبار و همیشه کار را یکسره کرد و از DNA مولانا نمونه برداری شود تا منبعد کسی ادعای قرابت با افراد نکند. حتی آنهاییکه ادعای سیادت دارند.

۰۰/۲/۱۱ ۱۳:۵۷

در بند چه بودند ؟؟

۹۵/۷/۱۰ ۱۹:۴۹

به نظر من برای شناخت مولانا جلال الدین خیلی مهم نیست که بدونیم ایشون چه شکلی بودن...
چون خودشون هم ظاهرا خیلی دربند جسم نبودن...

اخبار روز