کد خبر: ۸۲۷۴۷
۱۱۸۹ بازدید
۹ دیدگاه (۴ تایید شده)

وعده ۳ رئیس‌جمهور محقق نشد؛

راه آهن «تبریز- میانه» پروژه‌ای ۱۸ ساله که به مقصد نرسید

۱۳۹۷/۳/۲۰
۱۴:۱۱

راه آهن تبریز میانه

تبریز- پروژه راه آهن «تبریز- میانه» طرحی ۱۸ ساله است که هنوز به مقصد نرسیده و این درحالیست که مسئولان وعده های جدیدی برای بهره برداری این پروژه در سال ۹۹ می دهند.

 

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها: احداث شبکه ریلی راه آهن از تبریز به میانه یکی از قدیمی ترین پروژه های کشور است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن آغاز شده ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

این طرح استراتژیک که باعث رونق شمال غرب کشور می شود، همچنان بعداز ۱۸ سال نیمه تمام است و جالب اینکه سه رئیس جمهور مختلف کشورمان وعده هایی برای تحقق و اتمام این پروژه داده اند ولی هرگز ریل های قطار تبریز به میانه نرسیده است.

اهمیت طرح احداث راه آهن تبریز ـ میانه از آنجایی بیشتر است که این پروژه به عنوان شریان ارتباط ریلی کشور با اروپا مطرح است.

راه آهن تبریز - میانه به صورت دو خطه طراحی شده که درصورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت ۱۱۸ کیلومتر و از لحاظ زمانی از ۱۳ ساعت به شش ساعت کاهش می یابد.

مسیر ریلی میانه – تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر دارای ۷ دستگاه تونل، ۲۱ دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۰۰ کیلومتر برای قطارهای باری است.

پروژه احداث راه آهن تبریز - میانه در ۲ فاز انجام می‌شود

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس به خبرنگار مهر گفت: پروژه احداث راه آهن تبریز ـ میانه در دو فاز انجام می شود، به طوری که فاز اول آن از میانه به سمت بستان آباد و فاز دوم از بستان آباد تا تبریز است.

محمد حسین فرهنگی با بیان اهمیت این پروژه اظهار داشت: ۱۸ سال است که حسرت بهره برداری از این پروژه ملی بر دل مردم استان آذربایجان شرقی مانده است.

راه‌اندازی راه ‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می ‌انجامد.وی همچنین ادامه داد: راه‌اندازی راه ‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می ‌انجامد.

فرهنگی سپس ابراز داشت: اکنون همه امیدوارند که گره سنگین و قدیمی این پروژه بالاخره باز شود. خوشبختانه روند احداث پروژه‌های راه آهن آذربایجان شرقی در طول دو سال گذشته نسبت به سال های گذشته سرعت خوبی به خود گرفته است.

وی سپس در خصوص وعده های مسئولان دولتی نیز گفت: پروژه راه آهن تبریز – میانه تا بستان آباد تقریبا تمام شده و زیرساخت های موجود در حال تکمیل شدن است، البته مسئولان وعده دادند که این پروژه از بستان آباد تا باسمنج نیز تا هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه این پروژه پیمانکاران متعددی دارد، گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد تکمیل این پروژه مهم و حیاتی برای استان باشیم.

اتمام پروژه راه آهن تبریز- میانه باعث رونق اقتصادی شمال‌غرب می‌شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر گفت: اتمام پروژه راه آهن تبریز- میانه باعث رونق اقتصادی شمالغرب می‌شود.

محمدصادق پورمهدی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی احداث راه آهن از تبریز به میانه تا پایان دولت دهم ۴۰ درصد بود، ادامه داد: پس از استقرار دولت یازدهم و دوازدهم پیشرفت فیزیکی این طرح به ۷۵ درصد رسیده است.

وی سپس با بیان اینکه پروژه راه آهن میانه تا بستان آباد طی ماه های آتی به بهره برداری می رسد، گفت: با تکمیل این طرح مسیر سفرهای ریلی تهران تا تبریز ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و از بستان آباد تا تبریز نیز مسافران با اتوبوس جابه جا می شوند.

محمدصادق پورمهدی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی احداث راه آهن از تبریز به میانه تا پایان دولت دهم ۴۰ درصد بود، ادامه داد: پس از استقرار دولت یازدهم و دوازدهم پیشرفت فیزیکی این طرح به ۷۵ درصد رسیده است.پورمهدی با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۳۰ کیلومتر این مسیر ریل‌گذاری شده که طی چند روز آتی به پایان می‌رسد، گفت: در صورت بهره برداری از این پروژه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور رشد قابل توجهی خواهد داشت.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: پروژه احداث راه آهن میانه – تبریز یکی از مهمترین پروژه های آذربایجان شرقی است که مورد تاکید رئیس جمهور نیز قرار گرفته و بودجه هایی نیز برای آن طی سفر استانی دکتر روحانی به آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

وی گفت: هم اکنون در استان بیش از ۲ هزار کیلومتر انواع مسیرهای حمل و نقلی شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و روستایی در حال اجرا است که می تواند تحولی در بخش توسعه زیرساخت های استان ایجاد کند.

وعده افتتاح کامل پروژه راه آهن تبریز- میانه تا سال ۱۴۰۰

مجری پروژه راه‌آهن تبریز – میانه نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: راه‌آهن میانه - تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر به صورت دو خطه در دست اجرا است و بیشتر مسیر از مناطق کوهستانی و سردسیر عبور می‌کند.

علی محمدزاده با بیان اینکه افتتاح کامل پروژه راه آهن تبریز- میانه تا سال ۱۴۰۰ انجام می شود، ادامه داد: ‌حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر را پل‌ها و آبروها تشکیل می‌دهد و حدود ۱۷ کیلومتر مسیر نیز گالری و تونل است و همین موضوع موجب پیچیدگی‌هایی در اجرا می‌شود.

وی سپس گفت: این طرح ملی و مهم هم اکنون از میانه به بستان آباد رسیده است و در ماه های آتی افتتاح می شود. در سال ۹۸ نیز راه آهن میانه به ایستگاه باسمنج و در سال ۹۹ به ایستگاه ائل ‌گلی تبریز خواهد رسید.

محمدزاده ادامه داد: عملیات اجرایی بعد از ایستگاه بستان‌آباد در حال اجرا بوده و از این شهرستان تا ایستگاه باسمنج به طول ۳۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی ۲۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده و ۸ کیلومتر دیگر هم در مرحله انجام عملیات خاکی است.

در سال ۹۸ راه آهن میانه به ایستگاه باسمنج و در سال ۹۹ به ایستگاه ائل ‌گلی تبریز خواهد رسید.پیش‌بینی می‌شود سال ۹۸ ریل‌گذاری تا ائل‌گلی و سال ۹۹ تا خط اصلی که همان راه آهن تبریز است، به پایان برسد.

محمدزاده با اشاره به اینکه تمامی اعتبارات تخصیص یافته جذب شده است، اظهار داشت: تخصیص اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی برای طرح در سال ‌جاری و تصویب بودجه ۴۵۰ میلیارد تومانی برای دو سال آتی در نهاد ریاست جمهوری این وعده را به مردم می دهم که این پروژه تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری رسیده و مردم از سال ۱۴۰۰ سوت قطار تبریز به میانه را بشنوند.

با همه این اوصاف امیدواریم به زودی شاهد اتمام این پروژه مهم در آذربایجان شرقی باشیم و بالاخره رویای مردم استان برای شنیدن سوت قطار تبریز به میانه به واقعیت تبدیل شود.

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۷/۳/۲۱ ۰۴:۳۶

افتتاح نمیشه.
تحریم ها اغاز شدند برخلاف تبلیغات دولت، بودجه عمرانی به جاری تبدیل کردند.هم چنین بدلیل افزایش دلار پروژه حداقل 40 درصد رشد هزینه تورم کرده.من مدام در مکاتباتی به راه اهن گوشزد کردم هر چه سریعتر سرمایه خارجی جذب کنید الویت برقی شدن درخواست کردیم.متاسفانه مدیریت ضعیف و شعاری و توجه بیش از حد وزیر اخوندی (ایشان فرزند مرجع تقلید و عراقی هستند) به واردات هواپیما، درحالیکه مثل روز روشن بود هواپیما لغو خواهد شد.چون بویینگ یکبار سال 1992 هم قرارداد لغو کرده بود.عربستان پولش داد
فناوری راه اهن و ازادراه با توجه به عدم پیچیدگی، قابلیت داخلی سازی بالا داشت متاسفانه اقایان به سخنان ما گوش نکردند اخوندی ایت اله زاده برای ما مبلغ نئولیبرالییسم و... شده بود. درحالیکه ما با کشته های 17000 نفر سالانه و نیاز درامد ترانزیت ،باید الویت اولمان راه اهن و ازادراه میشد کما که ده درصد تولید ناخالص ملی ما فقط بهمین دلیل ازبین میرفت حداقل 40 میلیارد دلار صرفه جویی حاصل میکرد که چند برابر وارادات هواپیما ارزش داشت نهایت عمر هواپیما 30 سال هست اگر قطعات یدکی اش تحریم نباشد..کما که 90 درصد جابجایی داخل ایران ریلی و جاده ای هست. اما متاسفانه عدم واقعگرایی و الویت بندی منافع ملی و اقتصادی،کشورمان دچار چنین خسرانی کرد.که نتیجه سیاست های غلط همین وزیر راه میباشد همینطور لجبازی او با مجمع نمایندگان ترک زبان.

هواپیما ایران راحت میتوانند با یک حکم تصرف کنند اما راه اهن و ازادراه در داخل کشور مصون از اثرات تحریم بودند کما که تمام کشور های صنعتی ،صنعت ریلی و ازادراهی خود اول به حد اعتلا رساندن توجه کردند .صنعت هوایی بیشتر برای مسافرت های بسیار دور انها میباشد. کشوری مثل امریکا بتنهایی فقط 300 هزار کیلومتر ریل و راه اهن دارد و یا چین و روسیه فرانسه.
ایران کشوری است که حتی از اتیوپی و افریقای جنوبی در زیرساخت ریل و جاده عقب تر هست عقل سلیم هم حکم میکرد باید الویت اول صنعت ریل و جاده کشور باشد که درامد انبوه و مسافر بیشتری دارند.
اما اقایان با واردات هواپیما بنظرشان فرانسه امریکا برای برجام باج داده اند تضمین دوام گرفته اند! زهی که منافع ملی فراموش کردن البته انتظاری بیشتر از چنین دولت ایدئولوگی هم بیشتر نیست

۹۷/۳/۲۰ ۱۶:۳۴

راست است رضا خان همبن راه آهن تبریز تهران را با امکانات اون زمان شش ساله تمام کرده بود!راست است که برا اجرای پروژه از پول نفت استفاده نکرده بود؟واز مالیات قند وشکر هزینه پروژه تامین می شد؟راست است که شرکت های آلمانی بیشتر کارهای فنی اش را انجام میدادند ؟

۹۷/۳/۲۰ ۱۴:۴۴

خدا رحمت کنه استالین رو. در ان سرمای شوروی. و در مناطقی برقی و یخی. راه اهن غرب به شرق شوروی رو کشید.بدون امکانات و فقط با استفاده از زندانیان!

۹۷/۳/۲۰ ۱۴:۳۹

پروژه راه آهن تبریز میانه با توجه به مطلب در طول دو سال گذشته نسبت به سال های گذشته سرعت خوبی به خود گرفته است. که می تواند این چنین برداشت نمود با توجه به انتقاداتی که از نمایندگان دوره دهم بخاطر عملکردشان می شود در این زمینه عملکردشان از نمایندگان دوره های گذشته مثبت بوده است چون در طول 16 سال دوره نمایندگی نمایندگان دوره های پنچم تا نهم اگر با توجه به درآمد دولت در سالهای گذشته این چنین پیگیر اتمام پروژه راه آهن تبریز میانه بودند الان چندین سال پیش صدای بوق قطار در شهرهای ترکمنچای، بستان آباد شنیده شده بود.

ضمنا جناب مهندس یزدانی یک گزارش و مطلب در مورد مشکلات وضعیت خیابان های سطح شهر، سدمعبر( مخصوصا سد معبر ساختمانی و خیابان سرچشمه)، پنچ شنبه بازار شهرداری و تصفیه خانه گشتارگاه شهرداری میانه بنویسید. شاید اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار میانه به مطالب شما توجه نمودند تا باعث حل  این مشکلات شود.

اخبار روز