کد خبر: ۶۱۴۳۷
۴۰۴۵ بازدید
۳۵ دیدگاه (۳۴ تایید شده)

خبرگزاری مهر:

مرگ خاموش مُتل قدیمی خیام میانه در سالهای دور از اتوبان/عکس: سالار پویان

۱۳۹۵/۴/۱۹
۱۶:۳۴

 

مرگ خاموش مُتل قدیمی خیام میانه در سالهای دور از اتوبان

عکس: سالار پویان

میانه-خبرگزاری مهر: متُـل خیام شهـر میانه در سـال 1348 خـورشـیدی بعنوان مُـتلی مـدرن و مجهز جهت استراحت و غذاخوری رانندگان و مسافران پرشمار خارجی و داخلی جاده ترانزیت، که در آن دوران روزهای شلوغ و پرترددی را سپری می کرد، افتتاح شد.زیبایی این مُتل در آن روزگار و اهمیت افتتاح آن در این منطقه استراتژیک و در جوار جاده مهم ترانزیت، آنقدر قابل توجه بود که اغلب روزنامه های کثیرالانتشار ، افتتاح آن را امری مهم و غرورانگیز قلمداد و اقدام به انتشار اخبار مربوط به آن کردند. عـلی رغـم رونق فوق العاده این مُـتل در آن دوران و همچنین سالهای پس از انقلاب بعنوان نماد و نگین مُتل های منطقه، اما با فاصله گرفتن طرح اتوبان تهران - تبریز از شهر میانه و افتتاح آن دور از این شهر، آرام آرام چراغ این مُتل همچون سایر بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ وابسته به جــاده ترانزیت، خاموش و رفته رفـته ساختمان "مُـتل خاطره انگیز خیام" بعـنوان نمادی از اقتصاد پررونق این شهر در حسرت اتوبان تعطیل شد.

منبع: http://www.mehrnews.com/photo/3706409

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۵/۴/۲۴ ۰۰:۴۷

یه عده عین کبک سرشونو کردن زیر برف فکرمیکنن کسی نمیبینه........... اون از اثار تاریخی که نابودمیشن...... بابا آقای میراث فرهنگی کجایی بیا جواب بده دیگه چی شده اینجا خوابیده؟؟؟؟ ممنون ازگزارش

۹۵/۴/۲۳ ۱۲:۲۸

نمایندگان و مسوولین اداره راه و ترابری و فرمانداری ویژه فکری به وضعیت آشفته راههای شهرستان بکنندجاده میانه به سرچم با این پیشرفت فیزیکی تا ده سال دیگر هم بهره برداری نمی شود وای به حال این مردم میانه بروند و جاده های چهاربانده بناب - ملکان و بناب - عجبشیرو ببینند

۹۵/۴/۲۲ ۲۳:۴۳

کاربریش را تغییر بدهند! یک مرمت اجتماعی و کالبدی شود، دوباره فضا احیاء می شود! مثلا یک مجموعه چند عملکردی، یک فضای فرهنگی و هنری مثل سینما و فرهنگسرا در کنار یک غذاخوری و کافی شاپ مدرن!

۹۵/۴/۲۱ ۰۰:۳۶

مفهوم امنیت سرمایه گذاری ،تزریق پول ،وامهای بدون بهره ،فرهنگ گردشگری ،جذب سرمایه گذار داخلی وخارجی ،نبود اشتغال،دست یاریگر سیستم بانکی ،حمایت ،انجمن هتل های ایران،فرهنگ تعامل ،بخش خصوصی ،حمایت سیستم دولتی ،وهزاران مفهوم دیگر در تصاویر موج میزنه !!!!

۹۵/۴/۲۰ ۱۶:۳۰

یا الله تراب قارداش

۹۵/۴/۲۰ ۱۴:۱۷

افسوس......

۹۵/۴/۲۰ ۱۳:۲۲

خواب دیدم قیامت شده است.
هر قومی را داخل چاله ایی عظیم انداخته و بر سر هر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند،بجز چاله ی ایرانیان.
خود را به عبید زاکانی رسانیدم و پرسیدم؛
عبید،این چه حکایت است که بر ما اعتماد کرده،
نگهبان نگمارده اند؟!
گفت؛می دانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله!!
خواستم بپرسم؛
اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند....
نپرسیده گفت؛
گر کسی از ما فیلش یاد هندوستان کند،
خود بهتر از هر نگهبانی لنگش کشیم و به ته چاله باز گردانیم!!!

۹۵/۴/۲۰ ۱۱:۱۷

از این چراغ مردگی
از این بر آب سوختن
از این پرنده کشتن و
از این قفس فروختن
چه‌گونه گریه سر کنم؟

۹۵/۴/۲۰ ۰۷:۵۹

میراث فرهنگی نیست که
تولیدی فرهنگیه ماشاالله!!!!!!
کو آقا این همه آثار مسلم باستانی ثبتی که داره نابود میشه!!؟
کک میراث فرهنگی میگزه؟؟

۹۵/۴/۲۰ ۰۶:۱۲

موزه بدرد تبریز میخوره اقایان توی جامعه ای که بیکاری هست ایا پولی برای به موزه رفتن هست درامد این متل در حرفه خودش هزار برابر موزه هست!

۹۵/۴/۲۰ ۰۶:۱۰

حرفت عجیب است سو مدیریت کجا بود وقتی تو مسافر و خریدار نداشته باشی خب معلومه اینجپری میشه اون مهاجران تهران توی میانه ویلا دارند و یا فامیل دارند نمیاند متل .اگر جاده ها بزرگراه بشوند دوباره اون اردبیلی یا ترکیه ای یا سرابی میروند متل شما واقعیت میدونید اتوبان نشد که نشد خب چرا بزرگراه شدن طرح نیمه رها شده؟ بعد ما نیازی به موزه نداریم ما صنعت خودمان را میخواهیم متل سولماز وضعیت سال 60 و 70 رابپرس مثل الان نبود تو انزمان یادت نیست خیلی وضعش خوب بود الان برو با صاحب هتل سولماز صحبت کن واقعیت بهت میگه

۹۵/۴/۲۰ ۰۰:۵۰

اینجا موزه بشه خیلی خوبه

۹۵/۴/۲۰ ۰۰:۱۳

انتخاب سوژه و عکس حرف نداره
فرقی نمی کنه عکاس سالار پویان افتخار میانه باشه
یا یه فرد دیگر
میانه را به عقب تر ها آوردند بعضی ها
پس رفت از پیشرفت جلو زده

۹۵/۴/۱۹ ۲۳:۳۲

ازمسولین شهری خواهشمندیم به وضعیت جاده قدیم میانه تبریز بکنند زیرا کامیونها مجال رانندگی در جاده ها را به سواریها نمی دهند وهرروز شاهد تصادفات بی شماری در این محور هستیم اقای پویان از دلسوزیتان نسبت به این امر تشکر می کنم موفق باشید .

۹۵/۴/۱۹ ۲۱:۳۵

وقتی می بینم که متل خیام با این ساختمان زیبا و سال های پر رونق دهه های 50 تا 70 ، به این حال و روز افتاده بی اختیار گریه ام می گیرد .

متأسفانه اخباری که از میانه و گوشه و کنار ایران می رسد همه اش حاکی از ناراحتی است . 

۹۵/۴/۱۹ ۲۱:۱۶

این اتوبان نحس نه تنها باعث کاهش تصادفات نشد بلکه باعث شد که کامیون های سنگین همچنان از جاده قدیم تردد کنند و میانه ای ها که برای رفت و آمد به تبریز که اکثرا از جاده قدیم استفاده می کنند بیشتر جانشان در خطر باشد. همچنین تردد قریب به اتفاق مسافران واتوبوس ها از اتوبان باعث انزوای شهرستان مظلوم میانه و کاهش رونق کسب و کارهای مرتبط شده .

ارمغان اتوبان: 1- افزایش تصادفات در جاده قدیم و تهدید بیشتر جان میانه ای ها
2- کم شدن وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس) و به زحمت افتادن میانه ای ها بخصوص دانشویان
3- کاهش مسافران میانه و به تبع آن از رونق افتادن طیف وسیعی از کسب و کارها

۹۵/۴/۱۹ ۲۱:۰۹

این اتوبان نحس نه تنها باعث کاهش تصادفات نشد بلکه باعث شد که کامیون های سنگین همچنان از جاده قدیم تردد کنند و میانه ای ها که برای رفت و آمد به تبریز که اکثرا از جاده قدیم استفاده می کنند بیشتر جانشان در خطر باشد. همچنین تردد قریب به اتفاق مسافران واتوبوس ها از اتوبان باعث انزوای شهرستان مظلوم میانه و کاهش رونق کسب و کارهای مرتبط شده .

ارمغان اتوبان: 1- افزایش تصادفات در جاده قدیم و تهدید بیشتر جان میانه ای ها
2- کم شدن وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس) و به زحمت افتادن میانه ای ها بخصوص دانشویان
3- کاهش مسافران میانه و به تبع آن از رونق افتادن طیف وسیعی از کسب و کارها

۹۵/۴/۱۹ ۲۰:۵۰

کسی تاحالا مسوول میراث فرهنگی میانه را دیده؟؟؟؟؟؟؟
باید میراث فرهنگی حمایت کنه و بزور هم شده این چیزها حفظ کنه نه بابای من

۹۵/۴/۱۹ ۲۰:۳۹

با سلام و عرض ادب و ارادت

از همه دوستان خوبم و علی الخصوص مخاطبان اندیشمند و علاقمندان به کارهایم استدعا دارم من بعد از ابراز و درج نظرات و نوشته هایی با مضامین تمجید، تکریم، تشویق و تفقد و حتی "تشکر ساده" که باهدف لطف و محبت به بنده حقیر باشد، خودداری نمایید؛

زیرا معلوم است که "در این زمانه" "این امر" در فرهنگ "من دراوردی جدید!" ایرانی مان، سبب حرص و زایل شدن دوستیها میشود.

صداالبته که دامنه این "ضد فرهنگ اصیل صادراتی" تنها به شهرستان کوچکی چون میانه نه، بلکه اکنون در ابعادی گسترده تر تسلط یافته است...

کس نیست نداند که ذات و ذهن آدمی تا چه حد باتشویق عجین است و راه پیشرفت باچراغ آن، روشن تر... 

اما معتقدم نه من صرفا به این چیزها نیازی حس میکنم، نه دوستی مان از آغاز به این موارد پایبند بوده است...

وقتی مسئله ای درمرحله نخست  سبب سلب "حس دوست داشتن" از شخص میشود قطعا در تداوم و نهایت به سلب "انسانیت" از وجود او ختم خواهد شد.

دوستتان دارم "بی هیچ توقعی"

سلامت باشید

۹۵/۴/۱۹ ۲۰:۳۵

همتون پاچه های یک دیگرو دستمال بکشید ... بدبختا

۹۵/۴/۱۹ ۲۰:۳۱

با سلام و احترام

نباید به موضوع صرفاً احساسی نگاه کرد.

همه ما میدونیم که اتوبان ضربه بزرگی به پیکره میانه وارد کرده و متل خیام هم مثل خیلی از بخش های مختلف ضربه خورد و شاید بیشتر از همه ولی واقعا همه اون چیزی که میبینیم حاصل اتوبان هست؟!

از نظر من بیشتر از تاثیر اتوبان، تصاویر نشان دهنده سوء مدیریت هست چراکه هتل های کنار جاده ای مانند سولماز هستند که با وجود همین مشکل توانستند سر پا بایستند.

متل خیام میتونست با کمی تغییر ساختاری در نحوه ارائه خدمات و کمی متمایز بودن رونق پیدا کنه و مسافرین اتوبان رو بخاطر متفاوت بودن و قدیمی بودنش سمت خودش و میانه بکشونه.

میانه به هتل و متل نیاز شدید داره حتی میشه گفت یکی از لطمه های بزرگ در عرصه ورزش شهرستان و حذف تور بزرگ دوچرخه سواری آذربایجان از میانه بخاطر نبود هتل بود که وقتی از میانه می گذشتند مسئولین کاسه چه کنم چه کنم برداشته و دست به دامن خوابگاه دانشگاه آزاد و فولاد می شدند و اگر باز هم رویدادی رخ بده وضعیت همینه پس متل خیام باید تغییر اساسی کنه در جهت ایستادن دوباره، رفع نیاز شهرستان، جذب گردشگر و تبدیل شدن به یک متل نمونه با قدمت چند ده ساله.

مسئولین محترم شهرستان مخصوصا در حوزه اداره میراث فرهنگی و گردشگری هم تا حد توان با اعطای وام و تسهیلات برای بازسازی، مرمت و نوسازی این مکان قدم بردارند و به کمک مدیریت بشتابند.

هنوز هم دیر نشده و میشه کاری کرد.

از سالار عزیز هم تشکر می کنم.

۹۵/۴/۱۹ ۲۰:۲۱

خدا نگذرد از کسانی که میانه رو تبدیل به روستای بزرگ کردن

۹۵/۴/۱۹ ۱۸:۵۳

این رضایی هم خودتی

۹۵/۴/۱۹ ۱۸:۱۸

تبریک میگم به آقای پویان که انصافا پیگیر هستند و دنبال سوژه می گردن و خوب به مخاطب منتقل می کنن؛
این نشون میده که ایشان صرفا کسی نیستن که دوربین خریده، بلکه واقعا عکاس هستند.

بعنوان مثال در عکس آخر چیدمان صندلی ها دور میز (بنظرم کار خود عکاس است) کاملا ناقل مفهوم مرتبط با خبر است.

۹۵/۴/۱۹ ۱۸:۰۷

حال و هوای فیلمای قدیمی برام زنده شد
کاش میشد بازسازی بشه

۹۵/۴/۱۹ ۱۵:۴۳

بله ترانزیت خوب بود اشتغال داشت چون مردمی بود بطور مثال شما در فولاد استخدامت کنند باید عضو خانواده شهید یا جانباز باشی یا فامیل اشناهایت وصل ارگان باشند همینطور احکام زیاد بدونی در حالیکه جایی برای من میانه ای عادی نیست ولی ایادر ترانزیت کسی میپرسید تو عضو کجایی فلان؟.اگر کارت خوب بود و درستکار بودی شغل درامد داشتی و یا برای خودت مغازه میزدی بله یه جوان ساده روستایی هم میتوانست در انزمان در میانه کار پیداکند ولی الان باید منت دولت بکشی شغل بدهند انهم به اشناهای خودشان میدهند یه علت که دولت علاقه نداره ترانزیت توی میانه جون بگیره چون مردم مستقل میشوند همین روسای ارگان های میانه با تبلیغ های کارمنداشون می امدند کاندید نمایندگی میشدند از ترس ازدست دادن شغل به رییس شان رای میدادند اقایان بفکر جان و امنیت و شغل میانه ای ها نیستند نمایندگان هم زودتر کاری بکنند این وضع کم کم دارد از تحمل مردم خارج میشود

۹۵/۴/۱۹ ۱۵:۰۷

متل خیام یک نمونه از نمونه های فراوان در شهر میانه است که تقریبا تعطیل شده است،نبود اتوبان در شهر میانه خیلی گران تمام میشود از بعد رونق اقتصادی و آمار فراوان کشته و زخمی ها در این راههای پرخطر،با این روند پیشرفت چهار بانده کرده اتوبان سرچم حداقل پنجاه سال زمان میبرد الا اینکه مسؤلان اوضاع  را ببینند شاید به خودشان بیایند و این را مطمین باشید دولت دودستی بودجه تقدیم این شهر نمیکند باید مسؤلان یکم محافظه کاری را کنار بگذارند و فکر آینده شغلی خود نباشند هرطوری که شده بودجه را از دولت طلب کنند و با جدیت به پیش ببرند وگرنه با این بودجه های اندک کاری پیش نمیرود.

۹۵/۴/۱۹ ۱۴:۱۱

متل خیام عجب دورانی داشت یادش بخیر . سالارخان گل کاشتی

۹۵/۴/۱۹ ۱۳:۰۸

یاشاسین سالار

۹۵/۴/۱۹ ۱۲:۵۸

مسولیین امر وشهردار محترم واعضای شورای شهر جهت باسازی وتکمیل این هتل ها وفضاهای سبز عنایتی فرماییند

۹۵/۴/۱۹ ۱۲:۳۹

خدا نبخشد مهندس ه... و مهندس ق.... راکه بانی بن بست میانه شدندآنهائی که آینده میانه رابه روشنی آفتاب پیش بینی میکردندمنظورشان آینده خودشان بودتاریخ میانه درمورد این خیانت خواندنی خواهد بودوآه مردم میانه گریبان ......راخواهد گرفت.هرروز درجاده های میانه خانواده ای داغدار میشودیک روز خواهیم گفت دیدی که خون بناحق پروانه شمع راچندان امان نداد که شب راسحرکند

۹۵/۴/۱۹ ۱۲:۲۲

چرا موزه شه باید احیا بشه جاده میانه در صورت بزرگراه شدن 50 درصد حجم مسافران بالا میره این جاده مسطحه ما میتونیم دوباره متل های خیام را در میانه اباد کنیم اگر مسئولان برای میانه تلاش کنند همین متل روزگاری فقط 50 تا آشپز گارسون خدماتی فروشنده حسابدار داشت چرا بیکاری در میانه به اوج رسیده بخاطره تعطیلی صنعت ترانزیت .کسانی که بهدعمد در استانداری و تبریز بودجه نمیدهند تا میانه ای ها اکثرن توی راه های دوطرفه کشته بشند و یا بخاطر بیکاری مهاجرت کنند

۹۵/۴/۱۹ ۱۱:۵۸

ممنون آقای پویان ما هم هر روز وقتی از جلوی متل خیام میگذریم خاموشیش یه حالت غربت بهمون میده.
الان مرند یا مراغه بود شهرداری یا شورای شهر بنا رو میخریدن موزه میکردن یا به مالک تسهیلات میدادن تا یه جوری ملکش رو راه بندازه.ولی افسوس که اینجا میانست...افسوس...

۹۵/۴/۱۹ ۱۱:۵۸

این متل خیام وضع الان ان خودش نماد بحران در میانه است اگر این بزرگراه.سرچم درست بشه بودجه بدهند و قره چمن مثل جاده هراز نقاط قابل چهار بانده شدن چهاربانده بشود و نقاط سخت فقط بهسازی بشوند و بقیه پروژه ها که میدانیم درست شند باز 70 درصد مسافران ترانزیت برمیگردند زیبایی همین جاده میانه قره چمن همه دوست دارند مثل جاده چالوسه ولی اگر از سرچم تا قره چمن بزرگراه بشه اکثریت میانه به آزادراه ترجیح میدهند ولی اقایان ازقصد اینکار نکردند مسئولان خیانتکار که فقط طی دوروز 14 کشته زخمی در این دو روز دادیم طوریکه 7 نفرش کشته بوده یعنی بحران از این بزرگتر؟ میانه با دو نماینده و فرماندار ویژه هنوز نمیتونه اندازه سراب بودجه بزرگراه بگیره

اخبار روز