کد خبر: ۵۲۴۶۸
۱۶۵۱ بازدید
۳ دیدگاه (۲ تایید شده)

وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی

۱۳۹۴/۹/۲۱
۱۳:۰۷

با پیروزی انقلاب اسلامی ، مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع اصلی قانونگذاری در جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد . بر اساس اصل 64 قانون اساسی عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر در نظر گرفته شد و تغیر این تعداد بر اساس ساز و کار پیش بینی شد که از تاریخ همه پرسی سال 68 پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی ، سیاسی ، جغرافیایی و نظایر آنها حد اکثر 20 نماینده می تواند اضافه شود لذا با توجه به اینکه کم کم  به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم و از نظر قانونی تبلیغات انتخاباتی قبل  از تاریخی که قانون معین کرده است جرم است ولی مشاهده می کنیم     به شکلهای مختلف در سراسر کشور آغاز شده است بنابرین در اینجا لازم می دانم قبل از اینکه به تبلیغات زود هنگام بپردازم همشهریان عزیز را با وظایف نمایند گان آشنا سازم تا با بصیرت و بینش همیشگی خود در تعیین نماینده خود دقت بیشتری نمایند .

نمایندگان مجلس و بطور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند : بر اساس اصل 71 قانون اساسی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می باشد :مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وصع کند و بر این اساس پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می شود . لایحه مصوبه ای است که از طرف دولت  پس از گذرندان مراحل قانونی برای تصویب به صورت قانون به مجلس ارائه می شود که ممکن است چند منشا داشته باشد 1- دولت 2- رییس قوه قضاییه 3-شورای عالی استانها .

طرح پیشنهادی است که توسط حد اقل 15 نفر از نمایندگان مجلس ارائه می گردد. لوایح و طرح ها بر اساس درجه اهمیت شان به عادی،یک فوریتی ،دو فوریتی و سه فوریتی تقسیم می شوند . و دامنه اختیارات مجلس در امر قانونگذاری به ضرورت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام شرع و قانون اساسی تاکید شده است (اصل 4 و 72 قانون اساسی )

نظارت مجلس :مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانونگذاری مسوولیت های نظارتی را هم بعهده دارد 1-نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت : وزراپس از انتخاب توسط رییس جمهور برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شود ( اصل 133 قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند ( اصل 87 قانون اساسی) .

نظارت عام نمایندگان :تذکر : تذکر شفاهی :هر یک از نمایندگان می تواند در نطق پیش از دستور خود هر گونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را بطور شفاهی تذکر دهد . تذکر کتبی : در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاهای اجرایی ،نمایندگان مجلس می توانند از طریق رییس مجلس به وزیر مسوول یا رییس جمهور به طور کتبی تذکر دهند.

سوال : بر اساس اصل 88 قانون اساسی : در هر مورد که حد اقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسول در باره یکی از وظایف آنان سوال کنند و رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سوال پاسخ دهد .

طبق اصول 137 و 122 قانون اساسی وزرا و رییس جمهور در مقابل مجلس مسوول هستند از این رو نمایندگان مجلس می توانند آنان را مورد سوال قرار دهند .

استیضاح رییس جمهور ، وزرا و هیئت وزیران : بر اساس اصل 89 قانون اساسی ونظارت بر امور مختلف کشور .

1- تحقیق و تفحص : طبق اصل 76 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و بر این اساس موضوع تحقیق و تفحص عام است و شامل کلیه بخش های کشور علاوه بر وزارتخانه ها و دولت می گردد .

اصل 90 قانون اساسی : بر اساس این اصل هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه دارد می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند و مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضاییه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی را از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید ودر مواردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند .

با توجه به آنچه که اشاره شد مجلس شورای اسلامی در ساختار قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بسیار مهم و قوی بر خوردار است پس لذا باید در انتخاب نماینده خود که بتواند در جهت حفظ منافع کشور بویژه حوزه انتخابیه به دور از شعار تلاش نماید دقت بیشتری نماییم . انشا اله در آینده در مورد نحوه تبلیغات بر اساس قانون با شما سخن خواهم گفت .

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۴/۹/۲۱ ۱۳:۲۸

فصل نهم: مجازات

ماده 79 - مجازات تخلف از مقررات مواد (11) ، (24) ، (34) ، (40) ، (53) ، (60) و تبصره هاي مربوط با رعايت مقررات قانون رسيدگي به تخلفات اداري عبارت است از كسر حقوق ، فوق العاده شغل و يا عناوين مشابه ، حداكثر تا يك سوم از يك ماه تا يك سال و يا انفصال موقت از يك ماه تا يك سال. تبصره - چنانچه مرتكب از كاركنان دولت نباشد از عضويت در هيأت هاي اجرايي ، نظارت و شعب اخذ رأي براي مدت هشت سال محروم خواهد شد. ماده 80 - مجازات تخلف از مقررات مواد (57) و (58) پرداخت پانصد هزار تا يك ميليون ريال جزاي نقدي مي باشد. ماده 81 - مجازات مرتكبين تخلف مندرج در صدر ماده (59) و تبصره (2) آن حبس از سه تا شش ماه يا جزاي نقدي از دوميليون تا ده ميليون ريال مي باشد و مجازات مرتكبين جرائم مندرج در قسمت اخير ماده (59) و تبصره (1) آن همان مجازات مقرر در ماده (598) قانون مجازات اسلامي خواهد بود. ماده 82 - مجازات تخلف از مقررات ماده (61) از يك صد هزار تا دو ميليون ريال جزاي نقدي مي باشد چنانچه مأمورين انتظامي و ساير مقامات و مسئولين موظف از انجام وظيفه مقرر در ذيل ماده (61) استنكاف نمايند علاوه بر مجازات مقرر فوق، به انفصال موقت از يك تا سه ماه محكوم مي گردند. ماده 83 - مجازات مرتكبين تخلفات موضوع ماده ( 64 ) علاوه بر كيفر مقرر در قانون مطبوعات ، جزاي نقدي از يك ميليون تا پنج ميليون ريال مي باشد. در صورتي كه تخلف ارتكابي متضمن افترا و اهانت باشد مرتكب به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامي محكوم خواهد شد. ماده 84 - مجازات مرتكبين تخلف مقرر در تبصره ماده (63) از پانصد هزار تا دو ميليون ريال جزاي نقدي مي باشد. ماده 85 - مجازات مرتكبين تخلف از موضوع مقرر در صدر ماده (65) جزاي نقدي از پنجاه هزار تا يك ميليون ريال مي‌باشد. ماده 86 - در كليه مواردي كه مرتكب هر يك از تخلفات موضوع اين قانون از داوطلبان نمايندگي باشند به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهد شد. ماده 87 - در اجراي صحيح اصل نود و نهم (99) قانون اساسي و حفظ بي طرفي كامل ، ناظرين شوراي نگهبان موظفند در طول مدت مسئوليت خود ، بي طرفي كامل را حفظ نمايند و جانب داري ناظرين به هر طريقي از يكي از كانديداها جرم‌ محسوب‌مي‌شود. تبصره - ناظرين شوراي نگهبان در صورتي كه مرتكب هر يك از جرائم مربوط به هيأتهاي اجرايي و يا هيأتهاي اخذ رأي شوند به مجازات جرائم مقرر در ماده (66) و تبصره ماده (53) براي اين‌هيأتها،محكوم‌مي‌گردند. ماده 88 – مجازات هاي اين فصل به انواع مذكور در اين قانون منحصر نبوده و قاضي در هر مورد مي تواند متخلف را به مجازات مذكور در اين قانون و يا مجازاتي كه براي اين تخلفات در كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي (تعزيرات و مجازات هاي بازدارنده) مصوب 2/3/1375 مقرر گرديده محكوم نمايد.

۹۴/۹/۲۱ ۱۳:۲۰

باسلام و تشکر از جناب آقای احمد زاده

قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي با آخرين اصلاحات فصل ششم: تبليغات

ماده 56-فعاليت تبليغات انتخاباتي نامزدهاي نمايندگي هشت روز قبل از روز اخذ رأي (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بيست و چهار ساعت قبل از اخذ رأي ادامه خواهد داشت. ماده 57 - استفاده از هر گونه پلاكارد ، پوستر ، ديوار نويسي و كاروان هاي تبليغاتي و استفاده از بلندگوهاي سيار در خارج از محيط سخنراني و امثال آن به استثناي عكس براي تراكت و زندگي نامه و جزوه و همچنين سخنراني و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران آنان ممنوع مي باشد. متخلفين از اين ماده به سه تا سي روز زندان محكوم مي‌گردند.[33] تبصره 1- اعلام نظر شخصيت ها در تأييد نامزدها به شرطي مجاز است كه بدون ذكر عنوان و مسئوليت آنها باشد و مدرك كتبي مربوط به امضاي آنان تسليم هيأت اجرائي انتخابات شده باشد. تبصره 2- نصب و الصاق عكس و پوستر ممنوع مي باشد و چاپ عكس صرفاً محدود به زندگي نامه، جزوه، بروشور و كارت حداكثر در قطع 10*15 مجاز مي باشد. نصب بنر و پارچه در محل ستادهاي اصلي نامزدها به تفكيك برادران و خواهران مجاز مي باشد. تخلف از مفاد اين تبصره توسط چاپ خانه ها مستوجب مجازات مندرج در اين ماده مي باشد.[34] ماده 58 - هيچ كس حق ندارد آگهي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي را كه در محل هاي مجاز الصاق گرديده در زمان قانوني تبليغات پاره و يا معدوم يا مخدوش نمايد و عمل مرتكب جرم محسوب مي شود.[35] ماده 59 - انجام هر گونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي اسامي نامزدها براي نامزدهاي نمايندگي مجلس از صدا و سيما و ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد و فعاليت كارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل و ساير امكانات وزارت­خانه ها، ادارات، شركت­هاي دولتي، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداري ها، شركت ها و سازمان هاي وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي (به هر مقدار) استفاده مي كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب مجرم شناخته مي شود. تبصره 1- مؤسسات و نهادهايي كه دارايي آنان از اموال عمومي است ، همانند بنياد مستضعفان مشمول اين ماده مي باشند. تبصره 2 - نشريات و مطبوعات متعلق به سازمان ها ، وزارتخانه ها ، ادارات ، نهادها و مؤسسات ياد شده در متن اين ماده ، حق تبليغ براي نامزدهاي انتخاباتي را ولو به صورت درج آگهي ندارند. ماده 60 - اعضاي هيأت هاي اجرايي و نظارت انتخابات حق تبليغ له يا عليه هيچ يك از داوطلبان انتخاباتي را نخواهند داشت. ماده 61 - هرگونه الصاق و نصب اعلاميه ، عكس ، پوستر ، بنر و پارچه هاي تبليغاتي به طور كلي ممنوع است و مأمورين انتظامي در صورت مشاهده چنين مواردي بايد نسبت به امحاء آنها اقدام نموده و متخلفين را جلب و به مقامات قضايي تحويل نمايند . استنكاف از اين وظيفه جرم محسوب مي شود.[36] ماده 62 - هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي بايد قبل از شروع اخذ رأي از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأي توسط اعضاي شعب امحاء گردد. ماده 63 - ستادهاي تبليغات انتخاباتي تنها در مراكز بخش ها، شهرها و شهرستان ها داير مي گردد در شهرهاي بزرگ در هر منطقه شهرداري يك محل به عنوان ستاد انتخاباتي مي تواند داير گردد. در مواردي كه يك منطقه ، چند عنوان از عناوين فوق الذكر را داشته باشد در حكم يك عنوان مي باشد.[37] تبصره 1- ستاد تبليغات انتخابات، مركزي است كه فعاليت هاي تبليغاتي نامزدها، مندرج در مواد فصل ششم اين قانون در آن ساماندهي و انجام پذيرد. تبصره 2 - تشكيل ستاد تبليغات انتخاباتي بدون اعلام نشاني محل ستاد و نام مسئول آن به فرمانداري يا بخشداري ممنوع است. ماده 64 - مطبوعات و نشريات حق ندارند آگهي يا مطالبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج كنند و يا برخلاف واقع مطلبي بنويسند كه دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار نشريه مزبور بدهند و آن نشريه مكلف به چاپ فوري آن طبق قانون مطبوعات مي باشد. در صورتي كه آن نشريه منتشر نشود مسئول آن بايد با هزينه خود پاسخ نامزد را به نشريه مشابه ديگري ارسال دارد و آن نشريه مكلف به درج آن در اولين چاپ خود خواهد بود . انتشار اين گونه مطالب در غير مطبوعات نيز ممنوع است و نامزد معترض حق ‌دارد‌ نظر ‌خود را منتشر نمايد. ماده 65 - داوطلبان نمايندگي و طرفداران آنان به هيچ وجه مجاز به تبليغ عليه داوطلبان ديگر نبوده و تنها مي‌توانند شايستگي هاي خود يا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمايند و هرگونه هتك حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي براي عموم ممنوع بوده و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد.

اخبار روز