در ادامه بحث علاقمندان به حرفه خبر و خبرنگاری به نقش خبر نگار در تهیه و تنظیم خبر می پردازیم
تهیه و تنظیم خبر:
لید:
پاراگراف و بند اول در تنظیم خبر را لید مینامند. لید در اصطلاح به معنی هدایت و راهنمایی است و در واقع
مطالب مهم هر خبر است که خواننده را به مطالعه خبر اصلی تشویق میکند لید شامل 2الی 4 جمله است
که چند نوع میباشد. لیدهایی که به عناصر خبر پاسخ می گویند این دسته از لیدها در ابتدای جمله با پاسخ
/یکی از عناصر خبر اغاز میشود مثل لیدهایی که با اسم شخص،مکان،زمان، ماهیت و چگونگی وقوع رویداد
شروع میشود.
لید سوالی و استفهامی:
برای جذاب کردن خبر لید با یک پرسش مهم و حساسیت بر انگیز اغاز میشود.
لید نقلی:
بطور مستقیم یا غیر مستقیم با طرح یک سوال اغاز میشود و در واقع در بر دارنده ارزش شهرت است و این
سوال که در خبر پاسخ داده خواهد شد در واقع سوال مورد نظر مخاطبان بوده وبه این دلیل موجب جلب توجه میشود .
لید تاریخی:این نوع لید در واقع به سابقه خبر اشاره داشته و مخاطب را سرشار از اطلاعات مورد نیاز برای
درک بهتر خبر مینماید.
لید تشریحی و تحلیلی:
این نوع لید در اخبار سیاسی و اقتصادی و گزارشها بکار برده میشود که در ابتدای خبر به تشریح و تحلیل
پرداخته و دلایل وقوع را نقادانه بررسی مینماید.
لید تمثیلی:
استفاده از ضرب المثل و نکات ظریف ادبی در لید به منظور بیان رویدادی در واقع یکی دیگر از ترفندهای ایجاد جذابیت در خبر است.
لید فهرستی:
در این لید اخبار به شکل بریده بریده وتیتر مانند بدون هیچ توضیحی میایدبه این معنی که این مطالب
همگی در خبر وجود دارد و در واقع مخاطب را راهنمایی میکند که برای دسترسی به اطلاعات به متن
اصلی خبر مراجع کند .
لید قیاسی:
در این لید بین دو واقعه که مرتبط هستند رابطه ای متناسب بر قرار میشود تا درک رویداد بهتر و جذابیت ان
بیشتر باشد.
لید غیر متعارف:
که از ذوق خبرنگار سرچشمه میگیردو اغلب بیان اخبار حوادث،ورزشی،و هنری به این شیوه صورت میگیرد.
متن خبر:
قسمت اصلی خبر ،متن ان خبر است که پس از تیتر و لید میاید وخبر اصلی در ان به شیوه های مختلف
نگارش میشود . گاهی متن خبر از چندین جمله تشکیل میشود بنابرین یک نوشته خوب و قابل درک باید
وحدت داشته باشد یعنی متن نباید از موضوع اصلی منحرف شود گاهی ناچار به تکرار یک جمله در متن
هستیم ،این کار را باید با استفاده از شیوه های مختلف مثل کلمات ربط دهنده و واژه های هماهنگ کننده
طوری تنظیم کرد که تکرار جملات یا کلمات زیبایی متن اصلی را از بین نبرند.
تیتر:
تیتر اصلی ترین قسمت یک خبر است هر مخاطب قبل از هر چیز با نگاه به تیتر ها تصمیم به مطالعه خبر
میگیردو یا از مطالعه ان صرفنطر میکند. باید توجه داشته باشیم تیتر به خبر هویت و اعتبار میدهد و در
زمانی بسیار اندک این امکان را به خواننده میدهد که کلیاتی از خبر را دریابد،همچنین تیتر دارای ویژگی و
قواعد خاصی است و ضمن کمک به زیبایی صفحه و ترغیب خواننده به خواندن مطلب،پیام خبری را بطور
خلاصه بیان میکند بنابرین تیتر تا حد امکان باید با لید خبر هماهنگی داشته باشد . در تیتر با انتخاب فعل و
جمله بندی مناسب تا حد ممکن میتوان از بکار بردن واژه های تکراری جلو گیری کرد.
اجزای تیتر:
تیتر اصلی: مهمترین مطلب خبر در این قسمت با حروف درشت نسبت به بقیه مطالب می اید انتهای تیتر
اصلی نقطه نمی اید.
روتیتر :
تیتری است که در بالای تیتر اصلی با حروف کوچکتر و نزدیک تیتر اصلی قرار میگیرد.
زیر تیتر:
تیتری است که بعد از تیتر اصلی و زیر ان قرار میگیرد با حروف کوچکتر از تیتر اصلی و مستقل از ان می اید
خلاصه تیتر (سوتیتر):
در واقع سوتیتر تیتری است که به نوعی خواننده را به خواندن ادامه مطلب با مطالب تازه ترغیب می کند.
دو تیتری:
در واقع نمایی از ذوق و هنر خبرنگار است و این نوع تیتر بیانگر دو رویداد متصل به هم است که در فاصله
زمانی کمی از هم پیرامون یک مسئله با یک درجه اهمیت رخ داده است.علاوه از این انواع تیتر هایی وجود
دار د که میتوان به تیتر اقناعی با هدف تهیج و هدایت افکارعمومی ،تیتر سوالی که سوال از خواننده اورا
وادار به واکنش منفی میکند،و تیتر متعارف که در حقیقت جذابیت خاصی به تیتر میبخشدکه البته استفاده
از این نوع تیتر همیشه توصیه نمیگردد.
تاکتیکهای خبری:
مهمترین هدف خبرنگار یا شخصی که در روابط عمومی ها مسول تهیه خبر است جلب نطر مخاطب است
خبر،دیگر انتقال دهنده واقعیتها نیست بلکه سازنده واقعیت است یک خبرنگار خوب کسی است که بتواند
اخبار را همراه با اهداف خود وسازمان به مخاطب القا کند. هر خبرنگار برای تاثیر گذاری بیشتر راههای
مختلفی را پیش رو دارد .مثل استفاده از سبک نگارش ،عکس،تیتر،طرح، کاریکاتورو...... اما یکی از ایزارهای
مهم براینکه اطلاع رسانی به خوبی انجام شود وخبر ان گونه که قرار است روی ذهن مخاطب و جامعه
مخاطبین تاثیر گذارد استفاده بجا از تاکتیک های خبری است.امیدوارم این قسمت نیز مورد توجه علاقمندان
به حرفه خبر وخبرنگاری قرار بگیرد تا انشا اله ادامه این بحث در اینده نزدیک...............