کد خبر: ۳۵۷۱۳
۹۱۰ بازدید
۲ دیدگاه (۲ تایید شده)

روابط عمومی در ایران

۱۳۹۳/۱۲/۵
۱۵:۴۶

روابط عمومی همچون آینه ای است که شکل دستگاه را در خود منعکس میکند و انرا در معرض دید قضاوت مردم قرار میدهد ویا به عبارتی روابط عمومی عبارت است از ایجاد تفاهم  و قبول عامه با استفاده از قواعد و اصول اجتماعی.

روابط عمومی از نظر علوم اجتماعی اصولا کوششی برای جلب پشتیبانی و موافقت عمومی نسبت به هدف ها و برنامه ها  به منظور ترغیب مردم به استقبال از فعالیت ها و برنامه های موئسسه مربوط است.

روابط عمومی در ایران :

روابط عمومی از اهمیت ویژه ای در ایران برخوردار است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وظیفه مهم و سنگینی را برعهده دارد که با ید با استفاده از حداکثر امکانات این وظایف را به بهترین وجهی انجام دهد تا زمینه ذهنی لازم را فراهم کرده و افکار عمومی را برای قبول ان اماده کند زیرا فعالیت های آن در چهار مرحله مختلف از جمله : تعیین هدف ها ، برسی زمینه کار از لحاظ افراد و عملیات مورد نظر ، طرح ریزی و تهیه برنامه و اجرای آن با استفاده از وسائل موجود عملی است.

بنابرین داشتن هدف برای هر دستگاه روابط عمومی مسئله اجتناب ناپدیری است و تا زمانی که روابط عمومی هدفی در پیش نداشته باشد مانند عضو فلجی وبال گردن موسسه یا اداره است در ضمن باید تو چه داشت که تنها جالب و مطلوب بودن هدف کافی نیست بلکه باید هدف قابل حصول و نیل به ان امکانپدیر باشد وگر نه کوشش و هزینه ای که برای ان صرف میشود به هدر خواهد رفت .

از سوی دیگر روابط عمومی هیچگاه نباید ادعا کند مانند جا دوگران قدیم کارهای غیر ممکن را میتواند انجام دهد بلکه باید هدف ها و برنامه ها ی خود را بر مبنای زمینه ها و امکانات موجود قرار داده و با حد اکثر استفاده از وسائل علمی و فنی که در دست دارد عملی ساخته و همیشه تغییرات و مقتضیات مکان و زمان وفق داده شود.

ابزار و وسائل روابط عمومی :

بطور کلی روابط عمومی باید برای پیشبرد کارهای خود از هر وسیله ای که سودمند تشخیص دهد ستفاده کرده و ارتباط خود را بطور مستقیم و غیر مستقیم با رسانه ها نزدیکتر کند تا بتواند حاصل تلاش دست اندر کاران اداره و یا ساز مانش را از طریق مطبوعات و رادیو تلویزیون عرضه کند .

لازم است اشاره کنم روابط مستقیم عبارت است از اینکه مطالبی را اداره یا سازمان یا دستگاه مربوطه مستقیما در اختیار رسانه ها برای منعکس کردن ان بویژه در مطبوعات قرار میدهند مانند چاپ اگهی و غیره .

و اما روابط غیر مستقیم آن است بدون انکه دخالتی در نوشته جراید داشته باشیم مطبوعات را وادار کنیم از وضع دستگاه مطلع باشد و بدون انکه دست ما در کار باشد برای انها مطلب و بازدید مهیا کنیم تا خودشان نظرات خویش را منعکس کنند ضمنا روابط عمومیها  توجه داشته باشند که بکار مطبوعات کاملا واقفند و بدانند کدامیک از جراید در کجا چه خوانندگانی دارد و در میان چه طبقه ای از مردم خواننده بیشتر دارد .

طرز رفتار با رسانه ها:

بطور کلی طرز رفتار با روزنامه نگاران مبتنی بر تجربه و آزمایش است باید تدریجا بوضع روزنامه نگاران شهر و

کشور خود آشنا شد و هیچگاه سوال خبرنگاران را بدون جواب نباید گذاشت و تلاش کرد تا حد ممکن به

آنها جواب صحیح داده شود و اگر هم جواب سوال را نمیدانیم باید اعتراف کنیم و به او وعده دهیم که جواب

آنرا پیدا خواهیم کرد .

از سوی دیگر سعی شود همیشه اخبار به موقع به رسانه ها داده شود زیرا اگر دیر ارسال شود برای آنها ارزش خبری نخواهد داشت.

ناگفته نماند در صحت اخبار و مطالبی که به روزنامه ها یا رادیو و تلویزیون داده میشود از نظر کلمات ، جمله بندی دقت کافی بعمل اید زیرا وقتی رسانه ها به صحت و بیغرضانه بودن مطالب و اخباری که به انها داده می شود اطمینان کنند کار اسانتر خواهد شد .

همچنین اگر انتقاد صحیح و بیغرضانه راجع به اداره یا سازمانی در یک روزنامه نوشته میشود باید آنرا پذیرفت و درصدد رفع معایب برامد و برای انتقادات جراید و سوالها و توضیحاتی که از سوی خبرنگار خواسته میشود باید پرونده ای تشکیل شود تا بتوان با تجزیه و تحلیل و برسی انها مسیر افکار عمومی را تعیین کرد و نتیجه انرا برای استفاده مدیر دستگاه گزارش کرد .

ارسال خبر :

کلیه اخبار باید در چارچوب موضوع ، زمان وقوع ، مکان، شخص یا اشخاص موثر ، چگونگی و علت قرار گیرد یعنی اصولا باید چنین تصور کرد که سردبیر روزنامه هیچ اطلاعی از خبر مورد نظر ما در زمینه ان ندارد و همه چیز باید بطور مفهوم  و مختصر برایش بیان شود .

با توجه به انچه که اشاره شد به منظور پیشبرد اهداف سازمان در زمینه ارتباط نزدیک و همکاری با رسانه ها جهت ارائه فعالیت ها و خدمات اداره مربوطه میتوان در همان چارچوبی که اشاره شد حرکت کرد که از نظر تبلیغاتی عبارت است از :

1- تهیه گزارش هفتگی یا ماهیانه  از اداره یا سازمان مربوطه

2- ترتیب دادن مصاحبه های اختصاصی یا مطبوعاتی در زمینه های مختلف با مسولان مربوطه با هماهنگی رئیس یا قائم مقام وی

3-تهیه گزارش به همراه فیلم از عملکرد سازمان یا اداره

ضمنا تهیه ونصب پلاکارد در مورد روزهای ویژه ، اعیاد جشنها و مراسم های مذهبی و سوگواری از وظایف مهم روابط عمومی است.

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۳/۱۲/۷ ۱۸:۳۲
روابط عمومی همانند آیینه ای است که عملکرد اداره یا سازمان را به عموم و جامعه انعکاس میده اگر روابط عمومی اداره ای قوی باشد عملکردش زیاد به چشم می خورد و مردم هم بهتر می شناسند ولی اگه روابط عمومی اداره ای R Q ضعیفی داشته باشد سازمان یا اداره و یا موسسه هم تنزل میکند . اینمورد در کارهای خصوصی و روزمره هم میتواند صدق کند در اصل در موفقیت شخص R q بهتر از I Q می باشد انسانهایی هستند که از IQ برتری برخوردارند ولی RQ ضعیفی دارند و موفق هم نیستند در اصل کسانی که 10% RQ داشته باشند نسبت به کسانی 100 % IQداشته باشند موفقترند
۹۳/۱۲/۵ ۱۹:۲۷
از این مقاله بهره زیادی برده و نکات ریزی دریافتم. امیدوارم آقای زرین به عنوان عالیترین روابط عمومی شهرستان و اتفاقا موفق ترین روابط عمومی شهرستان، نکات مورد اشاره در این مقاله را که براساس 30 سال تجربه خبرنگار ملی مان تهیه شده است به تمامی روابط عمومی های ادارات یادآوری نمایند.

اخبار روز