کد خبر: ۴۳۰۴۴
۱۷۶۸ بازدید
۱۰ دیدگاه (۱۰ تایید شده)

تخریب مناطق کوهستانی را متوقف کنید!! + (تصویر)

۱۳۹۴/۴/۸
۱۷:۰۸

چند وقتیست که خبر احداث بزرگراه میانه-سراب توسط نمایندگان محترم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی و برخی دوستان دیگر مطرح می شود. این در حالیست که به فرض اگر این تنها یک شعار تبلیغاتی باشد، باز هم نباید آن را علنی مطرح و اذهان مردم را آشفته کرد؛ چه برسد به این که واقعاً این کار عملیاتی شود!!!!!!!

از طرفی آیا احداث جاده در مناطق بکر کوهستانی، در کنار اثرات جبران ناپذیر، سود و منفعت دیگری نیز در پی دارد؟

لازم به ذکر است که منطقه مد نظر دوستان، یکی از غنی ترین، حساس ترین و شکننده ترین مناطق بزقوش است و فاصله چندانی با قله زیبای بزقوش که مأمن بسیاری از گونه های نادر ارزشمند است، ندارد (تصویر).

همین اقدامات و نگرشها سبب می شود که شاهد اقدامات غیر اصولی در تمامی مناطق بزقوش باشیم. از جمله این اقدامات اینکه: متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از روستائیان عزیز برای دسترسی آسان به مراتع بالادست، اقدام به احداث راه های ماشین رو متعدد نموده اند که این عامل نه تنها باعث ایجاد شکاف در زیستگاه و از بین رفتن منابع کوهستانی می شود بلکه این مسیرها موجب دسترسی و ورود بیش از حد گردشگران به مناطق ارتفاعی و به انزوا کشیده شدن حیات وحش کوهستان و تخریب یا حذف گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری از زیستگاه خود می شود.

علاوه بر احداث راه در مناطق کوهستانی، در سالهای اخیر عوامل طبیعی و غیر طبیعی دیگری مانند خشکسالی های مکرر، چرای بیش از حد و خارج از فصل دامها، بهره برداری غیر اصولی از مناطق کوهستانی، گردشگری بی برنامه و ... دست در دست هم داده و تضعیف پوشش گیاهی و جانوری بزقوش را سبب شده است؛ پس بیایید دست از اقدامات مخرب عامدانه برداریم.

باید توجه داشت که تنها دغدغه مردمان بزقوش (سراب و میانه)، احداث راه از بطن زیباترین مناطق بزقوش و تخریب آن نیست و بایستی مشکلات اصلی مردم منطقه که موجب مهاجرت آنان به شهرهای بزرگتر و یا آسیب های اجتماعی به آنان می شود را بررسی و ریشه یابی نموده و در پی چاره جویی بود؛ اینگونه است که می توان به توسعه پایدار منطقه کمک نمود!!!!

آیا وقت آن نرسیده که ادارات و سازمانهای ذیربط با همکاری مردم محلی، علاقه مندان و سازمان های مردمی، این روند روبه فرسایش را کند نموده و در احیای هر آنچه که امیدی به بازگشت آن هست بکوشند؟ نباید فراموش کرد که رونق اقتصادی منطقه، ریشه در آبادانی و سلامت بزقوش دارد و کوهستان بزقوش تأمین کننده منابع اصلی زندگی به مردمان منطقه است، پس بیایید برای حفظ این منطقه زیبا و گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند آن دست در دست هم دهیم.

 

 

کانال تلگرامی صدای میانه اشتراک‌گذاری مستقیم این مطلب در تلگرام

نظر شما

۹۴/۵/۱۳ ۱۳:۵۰
تالاب بین المللی ارومیه(اوروم گولی)از سالها اخیر با انواع بلاهای بشری دست و پنجه نرم کرده و به سرعت بسوی نابودی پیش می رود.
۹۴/۵/۱۳ ۱۱:۰۳
تالاب بین المللی ارومیه( اوردم گولی)از سالها اخیر با انواع بلاها بشری دست و پنجه نرم کرده و به سرعت بسوی نابودی پیش می رود.
۹۴/۴/۹ ۲۳:۵۸
[quote name="مختاری"] با سلام چند نکته را تقدیم می کنم 1-یادم است 25 سال پیش در تهران به اتفاق هیات کارشناسی به کارخانه ای در جنوب تهران گیرداده بودیم(براساس اعتقاد مثلا کارشناسی )باید در پسآب خروجی فاضلاب ،ماهی زنده بماندو نمیرد وگرنه کارخانه را باید تعطیل ویا انتقال بدی! عاقبت این جزمی نگری این شد که بسیاری از واحدهای تولیدی جمع کردند ،سرمایه ها مهاجرت کردند، افراد بیکار شدند، آسیب های اجتماعی زیاد شد ....ما که صادقانه وخیر خواهانه اعمال نظر می کردیم وضعیت آن شد. اما الان باور دارم در پشت شعارهای زیست محیطی افراطی ممکن است منافعی باشد ، باید بیشتر مراقب بود. امادرد اینجاست که امریکا و دنیای پیشرفته تا لایه ازن آسمان را سوراخ کرده اند وآسیب های جدی به محیط زیست زده اند وانتظار دارند جهان سومی همچنان در توسعه نیافتگی بکر بمانند ومتاسفانه با حمایت از برخی از ngoها محیط زیست راتا حد توتم رسانده اند ومی پرستند.برادر من اعتدال در هر چیز مطلوبتر است خداوند همه را برای انسان خلق فرموده وتوصیه وتاکید بر استفاده درست نموده استفاده درست از یک طذح ملی چیست؟ 2- اما کار کارشناسی همیشه باارزش است ولی الزاما همه جانبه نیست ونباید اگر نتیجه کارکارشناسی وفق مرادمان نبود تخطه کنیم 3- بنده بدون آگاهی از جزئیات طرح احداث جاده را قی نفسه مفید وکلیاتش راکه خیلی از نمایندگان مجلس برایش سر ودست می شکنند تا در منطقه آنان اجرا شود، نعمتی برای منطقه می دانم ، (هم در جز و هم در کلان )بویژه اینکه ویژگی مرکز مبادلات منطقه ای میانه را تقویت و مزیت دسترسی و سرمایه گذاری را اقزایش می دهدو زهر دوری میانه از اتوبان وشاهراهای مواصلاتی راکاهش میدهد 4- بدون شک راههای مواصلاتی در هر منطقه زیر بنای توسعه است وهمچون رگ در بدن به مناطق خونرسانی ورشد را میسر میکند ،هرجند هزینه های مقطعی ویا موضعی محدودی نیزداشته باشد باید واقع بین بود نه احساسی. [/quote] آقای مختاری عزیز! بسیار متشکرم از نقطه نظرات شما! توجه داشته باشید که ما در اینجا نه از طرف کسی حمایت می شویم و نه حرف کسی را منتقل می کنیم! اینجا لازم است به چند نکته اشاره کنم: 1-مطالبی که قید شده شعار نیست بلکه اعتقاد همه ما دوستداران محیط زیست بخصوص محیط زیست بزقوش و مردم نواحی مختلف آن است که سالها با آنها ارتباط مستقیم داریم. همه ما معتقدیم که وجود راه های دسترسی آسان و ماشین رو باعث تخریب مراتع فوقانی بزقوش شده است. کافیست 15 سال پیش را با الان مقایسه کنید، چقدر از منابع آبی و تنوع زیستی منطقه تغییر کرده است؟ 2- درست است که کشورهای در حال توسعه تاوان آنچه را که کشورهای پیشرفته مرتکب شده اند را می پردازند اما لازم است بدون توجه به سیاست های گاهاً غلط دولتها، در فکر حفاظت از منابع خودمان باشیم و کاری به این نداشته باشیم که کسی در آن طرف دنیا چه کار اشتباهی می کند 3- احداث چنین راه کوهستانی آن هم در پرشیب ترین مناطق بزقوش نه تنها هدر دادن سرمایه بلکه کاری بیهوده است! مگر احداث این مسیر چقدر در نزدیکی این دو شهر کمک می کند. راه مواصلاتی در توسعه منطقه کمک شایانی می کند بر فرض اگر مسیر اتوبان زنجان-تبریز از این شهر عبور می کرد مطمئنا حال و روز میانه بهتر از این بود؛ اما این مسیر را نباید با یک بزرگراه مقایسه کرد 4- حقیر طی سالهای 1385 تاکنون بیش از 300 باز از مناطق مختلف بزقوش بازدید علمی نموده و ضمن عکاسی از گونه های گیاهی و جانوری از گیاهان آن نیز که قریب به 1650 گونه می باشد نمونه برداری کرده ام. تعداد زیادی از گیاهان آن تنها در محدوده کوچکی رشد می کنند و دلیل آن تنها استفاده بی رویه و فشار ناشی از چرای دامها می باشد. بیشتر آبهای رشته کوه بزقوش به سمت میانه سرازیر می شود چرا که ئسعت آن در شیب جنوبی بسیار بیشتر از شیبهای شمالی می باشد بنابراین آیا انتظار دارید ما و شما در مقابل این برنامه به ظاهر مفید اما در واقع مخرب ساکت بنشینیم؟
۹۴/۴/۹ ۱۹:۵۰
با سلام چند نکته را تقدیم می کنم 1-یادم است 25 سال پیش در تهران به اتفاق هیات کارشناسی به کارخانه ای در جنوب تهران گیرداده بودیم(براساس اعتقاد مثلا کارشناسی )باید در پسآب خروجی فاضلاب ،ماهی زنده بماندو نمیرد وگرنه کارخانه را باید تعطیل ویا انتقال بدی! عاقبت این جزمی نگری این شد که بسیاری از واحدهای تولیدی جمع کردند ،سرمایه ها مهاجرت کردند، افراد بیکار شدند، آسیب های اجتماعی زیاد شد ....ما که صادقانه وخیر خواهانه اعمال نظر می کردیم وضعیت آن شد. اما الان باور دارم در پشت شعارهای زیست محیطی افراطی ممکن است منافعی باشد ، باید بیشتر مراقب بود. امادرد اینجاست که امریکا و دنیای پیشرفته تا لایه ازن آسمان را سوراخ کرده اند وآسیب های جدی به محیط زیست زده اند وانتظار دارند جهان سومی همچنان در توسعه نیافتگی بکر بمانند ومتاسفانه با حمایت از برخی از ngoها محیط زیست راتا حد توتم رسانده اند ومی پرستند.برادر من اعتدال در هر چیز مطلوبتر است خداوند همه را برای انسان خلق فرموده وتوصیه وتاکید بر استفاده درست نموده استفاده درست از یک طذح ملی چیست؟ 2- اما کار کارشناسی همیشه باارزش است ولی الزاما همه جانبه نیست ونباید اگر نتیجه کارکارشناسی وفق مرادمان نبود تخطه کنیم 3- بنده بدون آگاهی از جزئیات طرح احداث جاده را قی نفسه مفید وکلیاتش راکه خیلی از نمایندگان مجلس برایش سر ودست می شکنند تا در منطقه آنان اجرا شود، نعمتی برای منطقه می دانم ، (هم در جز و هم در کلان )بویژه اینکه ویژگی مرکز مبادلات منطقه ای میانه را تقویت و مزیت دسترسی و سرمایه گذاری را اقزایش می دهدو زهر دوری میانه از اتوبان وشاهراهای مواصلاتی راکاهش میدهد 4- بدون شک راههای مواصلاتی در هر منطقه زیر بنای توسعه است وهمچون رگ در بدن به مناطق خونرسانی ورشد را میسر میکند ،هرجند هزینه های مقطعی ویا موضعی محدودی نیزداشته باشد باید واقع بین بود نه احساسی.
۹۴/۴/۹ ۱۰:۴۸
[quote name="سرابی"] آقای رمضانی ممنون از فکرتان اما کمی هم واقع بین باشید اگر واقعا" چنین باشد اصلا نبایستی در مناطق شمال ایران جاده ای ساخته می شد و یا همین بزرگراه تهران شمال که از البرز می گذرد باید متوقف شود [/quote] معمولاً در دنیا مناطقی را برای احداث جاده در نظر می گیرند که کمترین آسیب به منابع طبیعی وارد آید، بزرگراه تهران شمال به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، نه تنها موجب افتخار نیست، بلکه اثرات مخرب محیط زیستی آن غیر قابل جبران بوده و ما باید پاسخگوی آیندگان باشیم. متأسفانه در چنین مواردی سازمان محیط زیست و منایع طبیعی کمترین قدرت را از خود نشان می دهد
۹۴/۴/۹ ۰۹:۱۰
[quote name="دکتر سلیمان جمشیدی"] هر كاري بايد كارشناسي شده و قبل از عمل به أن تمام جوانبش در نظر گرفته شود. بحث محيط زيست بحثي است كه زندگي همه ما را تحت تأثير قرار مي دهد. از مسؤلان درخواست داريم، كارشناسانه وارد كار شوند. [/quote] جناب دکتر جمشیدی، بیشتر ضرری که در کشور شاهد اون هستیم از همین کارهای کارشناسی شده!؟ است.
۹۴/۴/۹ ۰۸:۱۴
لایک
۹۴/۴/۹ ۰۱:۰۵
آقای رمضانی ممنون از فکرتان اما کمی هم واقع بین باشید اگر واقعا" چنین باشد اصلا نبایستی در مناطق شمال ایران جاده ای ساخته می شد و یا همین بزرگراه تهران شمال که از البرز می گذرد باید متوقف شود
۹۴/۴/۸ ۱۹:۵۷
هر كاري بايد كارشناسي شده و قبل از عمل به أن تمام جوانبش در نظر گرفته شود. بحث محيط زيست بحثي است كه زندگي همه ما را تحت تأثير قرار مي دهد. از مسؤلان درخواست داريم، كارشناسانه وارد كار شوند.
۹۴/۴/۸ ۱۷:۲۴
آقای رمضانی ممنون از مطلب ارزشمندتان.

اخبار روز