
کسب درآمد اتاق اصناف شهرستان میانه از برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و خدمات
هر چند ماه یکبار در سطح شهر شاهد تابلوهای تبلیغاتی برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاو خدمات که بیشتر غرفه داران از اصناف و کسبه غیر بومی و کلان شهرها می باشند هستیم.
نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در سطح کشور با اهداف کمک به تنظیم بازار، تقویت جریان عرضه کالاها و خدمات مصرفی در مقاطع زمانی مورد نیاز، عرضه مستقیم کالا توسط تولیدکنندگان و توزیعکنندگان در فضایی رقابتی به منظور افزایش قدرت انتخاب و خرید مصرفکنندگان و حمایت از تولیدکنندگان. ایجاد امکان دسترسی بهتر مردم به کالای مورد نیاز با قیمت مناسب طبق دستورالعمل برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاو خدمات مصوب مورخ 1385/5/24 در سطح کشور برگزار می گردد.
با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی جامعه مخصوصا شرایط درآمد کسبه و اصناف شهرستان میانه برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در می یابیم آنچه عملا در این مدت در شهرستان میانه رخ داده است از جهاتی با نفس برگزاری این نمایشگاهها متفاوت بوده بیشتر برای اتاق اصناف شهرستان میانه منبع درآمدی بالاتر بوده است.
با توجه به دستورالعمل برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاو خدمات مصوب مورخ 1385/5/24 سوالاتی که مطرح است:
آیا صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و خدمات توسط اتاق اصناف شهرستان میانه مطابق دستورالعمل برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و خدمات مصوب مورخ 1385/5/24 می باشد؟
آیا اخذ مبلغ بابت برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و خدمات، توسط اتاق اصناف شهرستان خلاف و تخلف از قانون است؟
آیا اقدام رئیس اتاق اصناف شهرستان میانه مبنی بر اخذ مبلغ از برگزارکنندگان نمایشگاه ها تخلف موثر صنفی است؟
آیا صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های عرضه کالا و خدمات توسط کمیته برنامهریزی برگزاری نمایشگاه ها در شهرستان صادر شده و می شود؟
چرا مجوز برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم و کالا و خدمات به افراد ساکن شهرستان داده نمی شود؟
در آخر:
سکوت مسئولان و مدیران دستگاه های نظارتی در استان و شهرستان مخصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان میانه و ترکمنچای در خصوص تخلفات انجام شده در موارد مطرح شده و دیگر موارد، توسط اتاق اصناف شهرستان میانه چه می باشد؟
دستورالعمل برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاو خدمات مصوب مورخ 1385/5/24:
ماده 5- کمیته برنامهریزی برگزاری نمایشگاه در کلیه استانها «کمیته برگزاری نمایشگاه» با ترکیب زیر تشکیل میگردد:
1- رییس سازمان بازرگانی استانها و در شهرستانها رییس اداره بازرگانی (صنعت،معدن و تجارت) شهرستان (رییس کمیته).
2- نماینده استانداری (در مرکز استان و در شهرستانها نماینده فرمانداری).
3- نماینده شهرداری.
4- نماینده نیروی انتظامی.
5- نماینده اداره کل تعاون (در شهرستانها نماینده اداره تعاون).
6- رؤسای مجامع امور صنفی ( اتاق اصناف شهرستان ).
تبصره 1- در صورت لزوم از نمایندگان سایر دستگاهها بدون داشتن حق رأی جهت شرکت در جلسات کمیته فوق دعوت به عمل خواهد آمد.
تبصره 2- جلسات کمیته فوق با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی حداکثر نسبی شرکتکنندگان معتبر میباشد.
ماده 6- وظایف و اختیارات کمیته برگزاری:
1- بررسی و نیازسنجی به منظور برگزاری نمایشگاه با توجه به سیاستهای ستاد راهبردی.
2- انتخاب مجری واجد شرایط.
تبصره 1- در انتخاب مجری واجد شرایط با شرکتهای نمایشگاهی مجامع و اتحادیههای صنفی میباشد.
تبصره 2- تعیین مجری صرفاً از بین اشخاص حقوقی واجد شرایط که برگزاری نمایشگاه در شرح وظایف آنهاست، میباشد.
3- نظارت بر قراردادهای منعقده فیمابین شرکت مجری با کلیه عوامل اجرایی از قبیل قراردادهای نصب غرفه، قراردادهای تبلیغاتی و قراردادهای انتظامی و...
4- بررسی و تصویب اجاره بهای غرف نمایشگاه متناسب با هزینههای تمام شده باتوجه به نرخهای پیشنهادی.
5- صدور مجوز برگزاری نمایشگاه مبتنیبر الزامات تعیین شده توسط کمیته.
6- تعیین مکان یا مکانها و زمان برگزاری نمایشگاه.
7- بررسی و انتخاب غرفهداران واجد شرایط از میان متقاضیان توسط گروه کارشناسی متشکل از کارشناسان سازمان بازرگانی و اتحادیههای ذیربط.
8- جلوگیری از فعالیت هرگونه نمایشگاههای عرضه مستقیم غیرمجاز در سطح استان یا شهرستان.
9- تشکیل گروههای متشکل از کارشناسان سازمان بازرگانی و اتحادیههای ذیربط جهت بررسی و تعیین نرخ کالاهای عرضه شده به نحوی که قیمتهای تعیین شده حداقل 15 درصد پایینتر از قیمت کالای مشابه در سطح بازار باشد.
10- تشکیل گروههای کارشناسی متشکل از کارشناسان سازمان بازرگانی و اتحادیههای ذیربط به منظور نرخگذاری و نظارت دقیق و مستمر بر قیمت کالا و خدمات عرضه شده در نمایشگاه.
تبصره- در صورت تخلف غرفهدار از ضوابط برگزاری و اعلام مراتب توسط کارشناسان و بازرسان، مجری موظف است نسبت به تعطیل نمودن و لغو قرارداد غرفه متخلف اقدام نماید.
11- صدور دستورالعمل لازم، نظارت و پیگیری به منظور تأمین امکانات امنیتی، حفاظتی، بهداشتی و ترافیک و حمل و نقل، ایاب و ذهاب، ایمنی و سلامت و رفاه بازدیدکنندگان از طریق مجریان و با هماهنگی سازمانها و دستگاههای ذیربط.
12- کمیته برگزاری استان موظف است ضمن نظارت بر عملکرد و اخذ گزارش از کمیتههای شهرستانی، گزارش های دقیق کارشناسی از چگونگی برگزاری نمایشگاههای استان بر مبنای شاخصهایی چون
1- میزان و نحوه مشارکت مجامع و اتحادیههای صنفی
2- تفاوت نسبی قیمتهای عرضه شده با نرخ سطح بازار و همچنین انعکاس نتایج نظرسنجی از مصرفکنندگان بر اساس جداول ارسالی از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران
3- تعداد غرفه به تفکیک گروههای کالایی شرکتکننده
4- تخلفات احتمالی، اقدام نمایند.
تبصره- هزینه اجرای طرحهای نظرسنجی توسط مجری پرداخت میشود.
13- استقرار واحدهای ویژه دریافت شکایات رسیدگی به تخلفات به منظور کنترل دقیقتر و نظارت مستمر بر رعایت ضوابط و قیمتها و رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی در چارچوب فصل هشتم قانون نظام صنفی.